Alkohol i urin og alkometer

Hei eg lurer på kor lenge alkohol kan vise på urinprøve etter inntak av for eksempel 6 halvliter cider eller øl? Og eventuelt kor lenge viser det på ett alkometer etter inntak

Mann, 31 år fra Hordaland
RUStelefonen svarer:
Hvor høy promille du vil få etter det inntaket du beskriver kan vi ikke gi deg noe nøyaktig svar på. Promillen du får når du drikker alkohol avhenger blant annet av kjønn, kroppsbygning, hvor lang tid du bruker på å drikke, og mengden alkohol du inntar. Er du f.eks en mann på 70 kilo som drikker 6 halvlitere øl i løpet av 4 timer vil du kunne får en promille på mellom 1,4 og 1,6, mens tilsvarende for en mann på 100 kilo vil gi en promille på mellom 0,95 og 1,1. Forbrenningen av alkohol er derimot ganske lik for alle, vi forbrenner 0,15 promille per time. Er du en mann som veier 70 kg, får du altså en høyere promille, og det kan gi utslag på alkometer/urinprøve i 8-14 timer etter at du sluttet å drikke. Du kan lese mer om beregning av promille på våre faktaark om alkohol, og beregne din promille med denne promillekalkulatoren. Men, vedlagte promillekalkulator er som de skriver kun retningsgivende, så vil du være på den sikre siden med hensyn til bilkjøring eller urinprøve, bør du legge til noen ekstra timer etter at du har avsluttet inntaket.
Når det gjelder urinprøver vil en vanlig etanol-urinprøve normalt kunne påvise bruk av alkohol i opptil et døgn etter siste inntak.