Alkohol og kjøring

Hei.
Vet ikke om dette er rette plass å spørre, men prøver 😉
Hvis jeg drikker 1 flaske 0,33l Heineken 4,6%…hvor lang tid må/bør jeg vente før jeg kan kjøre bil da ? Mann, 170 høy og 95kg

Mann, 35 år fra Rogaland
RUStelefonen svarer:
Her er det mange faktorer som spiller inn. Blant annet: hvor fort drikker du den, har du spist på forhånd (har du full magesekk, kan inntil 1/3 av alkoholen brytes ned i magen og aldri komme over i blodet), hvor fort du forbrenner alkohol (visse individuelle forskjeller). Følgende er ikke en fasit, men et eksempel: hvis én øl gir deg 0,3 i promille, vil du ha 0 i promille etter ca to timer (promille synker i snitt med 0,15 i timen).
Det er ikke slik at hvis du har under 0,2 i promille kan du trygt kjøre. Dersom du f.eks. har 0,15 i promille og politiet/retten mener at dette påvirker din kjøreevne, kan du straffes for ruspåvirket kjøring. Det er ditt eget ansvar å sørge for at du er skikket til å kjøre når du setter deg i bilen.
Du kan se på våre sider om utregning av alkoholpromille.
Grunnen til at du ikke får et fasitsvar er at det ikke finnes noen fasit på det du spør om.