Alkohol og abstinens

Er akoholist og prøver å slutte. Drikker ca. en liter sprit om dagen. Har store skjelvinger om morgenen og det roer seg med 3 desiliter sprit. Hva kan jeg gjøre for at jeg ikke skal ha disse ubehag når jeg slutter og kan det være farligt å slutte brått?

Mann, 65 år fra Akershus
RUStelefonen svarer:
Først og fremst: så bra at du har bestemt deg for å slutte!
Langvarig og regelmessig bruk av et rusmiddel vil veldig ofte gi ubehagelige symptomer dersom tilførselen av rusmiddelet opphører. Dette kalles abstinens, og oppleves ofte som ganske ubehagelig, selv om ubehaget alltid vil gå over etter en viss tid. Men når det gjelder alkohol spesifikt, kan abstinens potensielt også være farlig. Derfor bør du ikke slutte brått. Det er langt tryggere å trappe ned gradvis og forsiktig. Ved en langsom nedtrapping vil du nok likevel måtte regne med en viss grad av abstinensplager, men i langt mindre grad enn ved bråslutt. Det er altså bedre at kroppen gradvis vennes av med alkoholen, da bråslutt vil kunne sette deg i en tilstand kalt delirium tremens – som potensielt kan være alvorlig dersom du ikke får dette tilstrekkelig behandlet av helsepersonell.
Vi anbefaler at du rådfører deg med din fastlege om fremgangsmåte før du påbegynner nedtrapping. Se også vår artikkel Hjelp til å slutte med alkohol for ytterligere råd.