Sønn som drikker mye

Hei ! Har en sønn som har en Aspergers diagnose. I tillegg har han en bipolar lidelse og kan kanskje si han er lettere psykisk utv. hemmet.
I mange år hadde han kontroll over pengene sine selv og det ble mye drikking. Nå har jeg tatt over men det er kanskje for sent. Han har ingen sosial kontakt og sitter for seg selv når han drikker.
Han har ikke noe som helst motivasjon for å slutte og den eneste kontrollen jeg har er økonomien hans. Han fikk en stund lov til å kjøpe noen pils til helgen. Så ble det noen pils midt i uken. I tillegg fikk han ut flere tusen fordi minibanken var off line og registrerte ikke at kontoen hans var i null.
Hva anbefaler dere at jeg gjør. Vanskelig å ikke gi han penger i det hele tatt, men alt han får går til øl. Han klarer/vil ikke gjøre noe selv med problemet.
Skal vi fortsette å gi han 200 kr. til helgen, eller hva mener dere ? Han ringer oss ned hele uken for å be om penger.
Kvinne

RUStelefonen svarer:
Historien din er interessant for oss, men du oppgir ikke hvor gammel sønnen din er. Vi antar likevel at han er myndig. Det virker som at sønnen din trenger noe mer å fylle livet sitt med. Personer med Asperger syndrom er gjerne ikke så sosiale og har ofte interesser som ikke krever mye samhandling med andre, f.eks. data eller tekniske emner. Bipolar lidelse kan også medføre perioder der man er mer sårbar for rusmisbruk. For oss blir det vanskelig å mene noe konkret om tilbakehold av penger utfra det vi vet. Du må gjerne ringe oss på 08588 i åpningstiden, for en utdypende samtale.
Sønnen din har nok godt av å ikke drikke, men da bør han samtidig få muligheten til å berike livet sitt på andre områder. Kanskje har han hatt før som han kan ta opp igjen? Eller finnes det muligheter for å finne nye? Du kan jo vurdere å kontakte f.eks. Ressursgruppen for personer med Asperger syndrom eller DPS der han bor? Evt. kontakte kommunen der du bor, for å undersøke muligheten for sosial/helsefaglig bistand derfra. I den grad det er mulig bør han være delaktig i å finne nye muligheter som kan aktivisere han mer.