Zopiclone

Har brukt Zopiclone i minst 2 år ,har blitt fullstendig forvirret og nesten ute av stand tilgong ta vare på meg selv. Kuttet ut av egen fri vilje selv nå i tre døgn ,merker jeg begynner å kommevtil meg selv igjen.hvordan kan legen finne på og gi meg dette over så lang tid.

, 60 år fra Hedmark
RUStelefonen svarer:
Du skriver ikke noe om hvor mye Zopiclone du har tatt, men noen kan nok kjenne seg igjen i det du beskriver, særlig hvis de har brukt store doser.
Zopiclone/Imovane skal i utgangspunktet kun benyttes over et begrenset tidsrom, fortrinnsvis inntil kun 2-4 uker. Likevel er det mange som av ulike årsaker blir stående på denne typen legemidler i betydelig lengre tid enn som så. Denne typen legemidler er potensielt svært vanedannende, og bør helst trappes ned fremfor å kuttes ut brått. Vi anbefaler at du snakker med legen din dersom du er misfornøyd med disse medisinene (samt varigheten av bruken), og/eller ønsker bistand til å lage en nedtrappingsplan. Se også vår artikkel hjelp til å slutte med benzodiazepiner.