Vallergan mot søvnproblemer gir bivirkninger

Jeg sleit veldig mye med å sove, legen min ga meg vallergan, og sa jeg skulle ta det når jeg ikke fikk sove. Men når jeg tar de sover jeg til langt på dag og er kjempesliten nesten hele dagen. Dosen er bare 1 pille på 10mg, hvorfor reagerer kroppen så sterkt på så lite? Har det noe med at jeg er ganske liten og tynn?

Kvinne, 17 år fra Akershus
RUStelefonen svarer:
Det er ganske vanlig at folk reagerer ulikt på ulike legemidler, og enkelte vil reagere forholdsvis sterkt selv på lave doser. Din kroppsbygning kan helt klart ha en betydelig innvirkning her. Det å sove til langt på dag, samt være veldig sliten nesten hele dagen, er en ganske typisk virkning/bivirkning av Vallergan, særlig når man nylig har begynt å bruke dem. Det er grunn til å forvente at du vil reagere noe mildere på Vallergan etter hvert som du blir vant til å bruke det; dette kalles toleranseutvikling. Dersom du i fremtiden fremdeles skulle oppleve det som problematisk å bruke Vallergan, bør du snakke med legen din om et eventuelt bytte.