Urintest

Jeg fikk 2 stk vival med tannlege mot skrekk for 1 ukes tid siden. Så fikk jeg en rivotril av en bekjent mot å få sove uken etter.. viss jeg blir drugtestet på jobben. Vil der da bli påvist 2 stoff eller bare utslag på benzo ?

Mann, 31 år fra Møre og Romsdal
RUStelefonen svarer:
Det kommer helt an på hvilken type test som brukes. F.eks. urinprøvesticks/hurtigtester tester vanligvis generelt for benzodiazepiner (som gruppe). Det må derimot taes spesifikk prøve for å påvise hvilke benzodiazepiner det dreier seg om, noe som normalt må rekvireres til et medisinsk laboratorium.
Du kan jo kontakte Fürst (medisinsk laboratorium) på telefon 22 90 95 00 anonymt, da de utfører svært mange rusanalyser hver dag. Kanskje de kan gi deg et enda bedre svar. Se også deres veiledende tabell for benzodiazepiner og påvisningstider.