Hei , jeg må avlegge urinprøve hver uke for å beholde førerkortet mitt. Jeg har nå tatt i 7 uker, og lurer på hvor lenge som er vanlig, alle urinprøvene har vært negative.
Mvh. En jente som er dritt lei og vil kjøre igjen.

Kvinne, 18 år fra Hordaland
RUStelefonen svarer:
Ettersom vi ikke vet nøyaktig hva som er bakgrunnen for at du må avlegge urinprøver for å beholde førerkort, kan vi ikke svare deg helt eksakt. Men generelt vil seks måneder med urinprøver være standard i de fleste tilfeller, samt en kontrollperiode med urinprøver etter endt prøveperiode. Vi anbefaler at du gransker Førerkortveilederen, avsnitt om rusmidler, for å se hvilken prosedyre som vil gjelde for ditt tilfelle. I utgangspunktet skal du også kunne spørre din aktuelle kontaktperson/instans om dette (dvs. legen/den som har bedt om prøver av deg).