Tørrlagt alkoholiker. Greit med et glass vin i helgen?

Min mor er på sykehjem. Hun blir observert for mulig demens. Da jeg gjorde personalet oppmerksom på at hun er tidligere alkoholiker og at hun ikke skal ha alkohol, mente de at det er lenge siden og et glass kunne da ikke gjøre noe i helgen. Det er personalet som har kontroll over forbruket, ikke hun. Min mor har i alle år etter at hun satte fra seg flasken vært påpasselig med å ikke få i seg noe. Jeg ba personalet å ikke gi henne vin, men tilbød meg å ta med alkoholfri øl (mamma har aldri brydd seg om alkoholfri vin). Dette synes de var ok, men mente at det var synd på henne at hun måtte se at de andre tar seg et glass. Er det galt av meg å påpeke at hun ikke skal ha noe? Er det greit at hun får et glass vin i helgen?

Kvinne, 85 år fra Østfold
RUStelefonen svarer:
Det finnes nok ikke et klart fasitsvar på om det er greit eller ikke om hun får et glass vin i helgen, men så sant hun selv synes det er ok å begrense seg til kun alkoholfri øl, bør personalet ved sykehjemmet respektere ditt ønske. Ettersom din mor har en historikk med alkoholmisbruk, er totalt avhold noe man vil oppfordre til i de fleste tilfeller. Riktignok ville dette eventuelt ha skjedd under kontrollerte forhold, og din mor får neppe sjansen til å drikke særlig mer enn ett glass. Dersom hun føler seg utenfor er kanskje det vel så ille som å gi henne et lite glass vin. Ta også en prat med personalet om hvilke medisiner hun bruker og hvordan de ev. slår ut sammen med litt vin.