Sykehuset etter mdma

Hei, jeg lurer på hva konsekvensene er for en mann som havner på sykehuset for observasjon etter inntak av MDMA? Han bor sammen med 2 barn og kone.

Kvinne, 30 år fra Aust-Agder
RUStelefonen svarer:
I utgangspunktet har helsepersonell taushetsplikt, også hva gjelder bruk av illegale rusmidler. Det betyr at mange som legges inn for observasjon grunnet rusmidler ikke vil kunne forvente noen form for straffeforfølgelse. Imidlertid er det i enkelte tilfeller slik at helsepersonell vil varsle Barnevernet, dersom de ser grunnlag for dette. Hvorvidt noe slikt har skjedd i dette tilfellet kan vi ikke uttale oss om, men det er i prinsippet mulig. I så fall vil det bli en vurderingssak fra Barnevernet hva de ønsker å gjøre videre med dette.