Seinskader hasjbruk

Hei 🙂 sĂ„ flott at rustelefonen finnes !
Hvordan er det med vedvarende skader etter avsluttet hasjbruk? Noen pekepinner pÄ seinvirkninger? Kognitivt, psykisk og fysisk ? Tenker her pÄ daglig bruk over flere Är. Undres da jeg forsatt opplever det som at hjernen ikke er helt pÄ topp igjen 3 Är etter jeg kuttet hasj helt ut.
Mvh lykkeligere som rusfri <3
Kvinne, 40 Ă„r fra Hordaland

RUStelefonen svarer:
SÄ fint at du er lykkelig som rusfri! Det med senvirkninger etter bruk av cannbis er litt omdiskutert, og det synes Ä forekomme store individuelle forskjeller. Men sÄ vidt vi vet har ikke vitenskapen landet pÄ noen endelige konklusjoner, dermed kan vi bare nevne det de fleste synes Ä vÊre enige om.
Fysiske langtidsvirkninger: RÞyking av cannabis reduserer trolig kroppens immunforsvar, og kan pÄvirke hormonbalansen med mulige menstrusjonsforstyrrelser hos kvinner og redusert sÊdcelleantall hos menn. Dette vil hÞyst sannsynlig justere seg tilbake nÄr man har vÊrt uten cannabis en tid.
Psykiske langtidsvirkninger: Langvarig bruk Þker risikoen for angst- og depresjonsreaksjoner og kan utlÞse psykoser hos disponerte individer. Dette kan vanskeliggjÞre behandlingen av sinnslidelser som schizofreni og depresjonstilstander. Det er  ikke pÄvist at bruk av cannabis fÞrer til permanente hjerneskader, men det kan muligens gi en reduksjon av enkelte intellektuelle funksjoner.
Var du fornĂžyd med svaret? Gi oss tilbakemelding her!
Send inn spÞrsmÄl
Personlig kodeord Finn tilbake til ditt spÞrsmÄl ved Ä lage et kodeord du senere kan sÞke med. Du fÄr svar sÄ fort som mulig, innen en uke.
NB! RUSinfo er en anonym tjeneste. UnngĂ„ Ă„ oppgi personopplysninger i ditt kodeord.
Send inn spÞrsmÄl
fant du ikke det du lette etter?
NB! RUSinfo er en anonym tjeneste. UnngÄ Ä oppgi personopplysninger i ditt kodeord.