En samboer som tidligere har hvert avhengig av amfetamin.

Hei. Jeg har en samboer som tidligere har hvert avhengig av amfetamin. Men jeg har ikke helt klart og slippe taket i at han er helt rusfri. Fordi han fortsatt har noen symptomer på at han fortsatt bruker, men langt ifra hvordan han oppførte deg for et par år siden når han var på sitt værst. Jeg fant dessverre dette stoffet liggende i boden ved en tilfeldighet. Og aner dermed ikke om det er fra nå eller om det er gammelt. Jeg har vel ikke helt klart å konfrontere han med det heller. Han har jugd utrolig mange ganger om det der, og jeg vet han ville jugd igjen uansett om det skulle være sant eller ikke. Jeg valgte og hjemme det og håpe på at han ville komme til meg. Noe som ikke har skjedd enda. Har kun gått snart en uke. Men jeg rister av frustrasjon. Og er svært usikker på hvordan jeg skal håndtere det her. Og er det noen mulighet for å finne ut om denne amfetaminen er gammel eller ganske nylig kjøpt? Den ene posen jeg fant har en klump i seg som er ganske stor, som en må ha en stein for å knuse for å i det hele tatt kunne sniffe det. Som han brukte å gjøre.
Håper på svar og litt råd ????

Kvinne, 29 år fra Vestfold
RUStelefonen svarer:
Det er nok vanskelig å finne svaret på hvorvidt amfetaminen er gammel eller ikke. Dessuten er det kanskje heller ikke så hensiktsmessig. Det viktigste er vel at du har funnet stoffet og blir urolig fordi samboren din tidligere har hatt et problem knyttet til bruk av dette.
Vi tenker at det som er viktig nå er at dere får snakket sammen om dette. Hva tenker han om situasjonen?
Hvis han føler at han har et problem og ønsker å ta tak i det kan han snakke med legen sin. Legen kan henvise han videre til egnet behandling. Et annet alternativ er selvhjelpsgrupper, som feks. Anonyme Narkomane. Mange får god hjelp av det.
Det er viktig å være klar over at hvis han skal i behandling er det noe han må gjøre for sin skyld, fordi han er motivert – ikke for din skyld, for å slippe mas og dårlig samvittighet. Hvis dere tar en prat hvor du ber han om å fortelle hva han tenker og ønsker kan det bidra til at han føler større ansvar for eget liv, og skjønner at det er han som avgjør hvordan livet hans skal bli.
Det kan også være en idè å ta kontakt med Familievernkontoret. Her kan dere som samboere få en terapeut å snakke med. Dere trenger ingen henvisning til Familievernkontor.
Les også på våre sider «bekymret for noen» og få tips til hvordan snakke med noen om deres rusproblem.
Skulle det vise seg at han bare benekter det hele og ikke er villig til å ta tak i problemet overhode, kan det nok være lurt av deg å tenke alvorlig over hva slag liv du selv ønsker å ha. Og om behovene dine er forenlige med å bo sammen med din nåværende samboer.