Rus og omsorg for barn

Jeg har nettopp gått fra min mann og flyttet ut fra Mandal til Haugesund. Så hadde jeg en sprekk i mars der jeg hadd mitt barn med meg på 1 år. Så nå bruker jeg Subutex fast og får Rivotril og Valium av lege. Skal snart begynne på nedtrapping av subutex gjennom lege å et avrusningsforetak. Men da pga dette fikk min mann ha barnet vårt så nå får jeg ikke treffe han eller noe + han har sperra meg overalt så jeg får ikke høre om hvordan der går en gang ! Har han rett til dette? I tillegg har han brukt min bestevenninne fra Mandal som dagmamma å flytta en ny dame inn i huset også drikker han mye og ofte.

Kvinne, 25 år fra Vest-Agder
RUStelefonen svarer:
I prinsippet vil en forelder ha rett til full omsorg, samt å skjerme barnet, så sant den andre forelderen har et rusproblem. Dersom du per i dag fungerer godt kun med legemidler anskaffet på lovlig vis, og bruker dem slik de er foreskrevet, vil det nok være en mulighet for økt kontakt med ditt barn i fremtiden. Her er det riktignok en komplisert problemstilling, hvor også han selv angivelig har et rusproblem. Vi vil derfor anbefale at du allierer deg med en advokat/jurist, evt. også henvender deg til Barnevernet direkte, slik at du kan få en objektiv og sakkyndig vurdering av situasjonen og veien videre.