Redd for at forholdet blir ødelagt av alkohol

Jeg har vært sammen med min mann i 10 år, og vi har vært gift i 5. Han er egentlig verdens mest fantastiske og omsorgsfulle mann. Han har en sønn i tenårene.
Da vi ble sammen, hendte det at han tok seg en øl eller to på en hverdag. Men etter hvert som tiden gikk, og omstendigheter og livssituasjon ble vanskelig (bla. fordi han mistet jobben), begynte han å drikke ut av kontroll. MYE. Har opplevd mye skremmende opplevelser der han har vært dritings, men han har aldri vært voldelig.
Han tok også opp lån for å finansiere drikkingen sin. Dette er det ikke så lenge siden han har fortalt meg.
Nå er vel dette rundt 5 år siden, og han har fått seg en god jobb som han er flink i og trives i. Vi har fremdeles mye lån vi må nedbetale, og kan ikke unne oss veldig mye ekstra.
Men han drikker fremdeles hver dag, ca en 6 pakning hver dag. I helgene kjøper han mellom 12-24 øl, og noen ganger opplever jeg at han gjemmer 6 pakninger andre steder i huset, eller i bilen, slik at det ikke skal se mye ut i kjøleskapet. Jeg blir veldig bekymret både for han, oss, meg og ikke minst økonomien vår.
Jeg har snakket med han om problemet hans utallige ganger, føler jeg har vært ekstremt tålmodig, fortalt han akkurat hva jeg føler når han drikker, og noen ganger alt for snill med han fordi jeg syns synd på han. Har gjerne kjørt han på butikken på en søndag for å kjøpe lettøl fordi han reparerer og er tom for øl.
Han har forøvrig slitt med PTSD og mye tanker, og dette gikk han i terapi for i den tiden han ble arbeidsledig. Han syns det hjalp han veldig, selv om han også da løy om sine rusproblemer til terapeuten.
Jeg har begynt å grue meg til helgene fordi han begynner å drikke med en gang han er ferdig på jobb, og fortsetter lørdag morgen helt til søndag kveld.
Han irriterer meg grenseløst når han blir brisen, fordi han blir kranglete og skikkelig barnslig på den minste ting. Andre ganger vil han snakke om alt og løse verdensproblemer. Han ringer også rundt til alle mulige kompiser/kollegaer/sjefer og snakker i timesvis, der jeg hører at han snøvler og ler unaturlig. Jeg er redd for at de skal se på han som noe han egentlig ikke er, i negativ retning.
Jeg får sjelden snakket med han om viktige ting som angår forholdet vårt, eller hvordan jeg føler det. Vi får aldri kvalitetstiden vi sårt trenger.
Han har innrømmet selv at han har et alkohol problem, men at han ikke vil ha hjelp av noen, fordi han greier det selv. Han sier at han virkelig ønsker å slutte. Vi har hatt utallige avtaler på at «neste uke», «på mandag», «neste mnd» skal han trappe ned og slutte å drikke. Det holder kanskje en liten periode, og så blir det helg eller ferie, eller noe annet skjer, og alt er tilbake til sånn det var. Det er alltid en unnskyldning for å drikke!!
Nå kjenner jeg at jeg gruer meg skikkelig til sommerferien – det har jeg aldri gjort før og det skremmer meg. Det skremmer meg også at jeg begynner å mislike han store deler av tiden, både pga oppførsel og helse/fysisk tilstand som følge av for mye alkohol og usunn livsstil.
Han var mitt livs kjærlighet, og jeg trodde aldri at jeg noen gang skulle føle hat mot han, men det føler jeg ofte nå. Til tider blir jeg bare så drittlei, sur og sint og lei meg, og da vet jeg at jeg gjør alt mye verre hvis jeg snakker med han om problemene.
Jeg har kommet til et punkt der jeg tror at min psykiske helse blir veldig påvirket av situasjonen vi er i. Men det forstår ikke han, selv om jeg har prøvd å fortelle han det. Da er det i tilfelle alt annet som er problemet, eller at jeg overdriver.
Jeg sitter med tanker om jeg skal flytte ut for en periode, men vet ikke om det i det hele tatt hjelper… Tror nesten det blir verre for meg enn for han. Jeg orker ikke å leve sånn mer!
Hva skal jeg gjøre?? Kan ikke/vil ikke gå fra han pga dette! Vi er jo gift og skal leve sammen i gode og onde dager.
Det eneste jeg vil er å finne tilbake til hverandre og det vi hadde før alkoholen tok over. Jeg kan ikke tvinge han til å søke hjelp, men hva kan jeg gjøre for å overtale han/få han til å innse at han ødelegger forholdet vårt totalt?
Jeg er desperat!

Kvinne, 34 år fra Hordaland
RUStelefonen svarer:
Du har en mann som drikker mer enn du er konfortabel med. Slik vi skjønner det har det gått ut over tilliten dere i mellom, og du føler at foholdet har blitt dårligere. I tillegg har det tæret på økonomien. Du har sagt tydelig i fra om at du synes han drikker for mye. Han har vært enig med deg i det, men hevdet at han ikke trenger hjelp. Resultatet har blitt at han kanskje drikker mindre en periode, men etter en stund er alt tilbake slik det var.
Du føler at dere sjeldent får snakket om dette, og at de gangen han lover at ting skal bli bedre så holder ikke løftet lenge av gangen. Nå har du begynt å grue deg til helger og til sommerferien, og du lurer på hva du kan gjøre for å få han til å forstå at han er i fred med å ødelegge forholdet deres.
Dessverre er det ikke sikkert at du kan gjøre så mye alene, som regel må begge parter i et forhold gjøre en innsats når ting er vanskelig.
Vi tenker at det kan være lurt for dere å ta en prat om hvordan du vil ha det, hvordan han vil ha det, og om det er mulig å forene deres ønsker i forholdet deres. For hvis det er slik at han vil drikke mer enn du er komfortabel med, ja så blir det kanskje vanskelig for dere å ha det bra sammen. Og dersom han ønsker å drikke mindre er det viktig at han vil det for sin egen skyld, fordi han er motivert – og ikke for din skyld, for å slippe mas og dårlig samvittighet.
Hvis han vil slutte å drikke på egenhånd kan han ta en titt på våre sider hjelp til å slutte med alkohol. Eller han kan se på rushjelp.no, der finner han kartleggingstest og nettbasert selvhjelpsprogram. Mange får også god hjelp av selvhjelpsgrupper som Anonyme Alkoholikere og NA. Det er gratis, anonymt og lite inngripende.
Hvis Mannen din etterhvert ønsker hjelp kan han snakke med legen sin. Legen kan henvise han til riktig behandling, enten det er avrusning, døgnbehandling, dagbehandling/poliklinisk behandling eller et lengre behandlingsopphold.
Det kan også være en idè å ta kontakt med Familievernkontoret. Her kan dere som samboere få en terapeut å snakke med. Dere trenger ingen henvisning til Familievernkontor.
denne artikkelen kan du få tips om hvordan å snakke med noen om deres rusproblem. Guiden er rettet mot folk som bruker cannabis, men har gode tips som også kan brukes i samtaler med en med alkoholproblemer. Du er også velkommen til å ringe til oss på RUStelefonen 08588 for en samtale. Vi har åpent hver dag 11-19.