Psykolog – identifisere tablett

Jeg fant en tablett i stolen etterat en pasient hadde gått. Den er hvit, rund og 10 mm i diameter, 4-5 mm høy. Det er en vanlig tablett, ikke kapsel. Den har ikke delestrek og ingen tegn. Kan dere si noe om hva type tablett dette er? Eller hvordan jeg kan finne det ut?
Mvh Nina

Kvinne, 55 år fra Rogaland
RUStelefonen svarer:
Én mulig måte å identifisere medikamenter på, er ved å bruke Felleskatalogens identifikasjonssøk (forutsatt at medikamentet markedsføres i Norge). Vi forsøkte å gjøre et søk basert på dine opplysninger – og fant en del mulige resultater, hvor den kanskje aller vanligste tabletten som passet beskrivelsene er Ibux. Vi får dessverre ikke delt de øvrige søkeresultatene med deg, men du kan selvsagt forsøke et søk på egenhånd.
Alternativt kan du ta med tabletten til et apotek, og høre om en farmasøyt vil gjenkjenne den. Du kan jo selvsagt også spørre pasienten direkte, med mindre det er noen spesifikk grunn til ikke å gjøre dette.