psykedelica – hvilket stoff bør jeg velge?

jeg er 60 år og planlegger en indre reise for første gang, hvilket stoff bør jeg velge, mdma, fleinsopp eller lsd, jeg har litt angst for å gjøre dette, er det lurt å drikke alkohol på forhånd for å overkomme angsten.
Kvinne, år fra

RUStelefonen svarer:
Vi kan nok ikke svare deg helt konkret på hvilket rusmiddel du bør velge – delvis fordi det blir en type brukerveiledning vi ikke gir, men også fordi hallusinogener i stor grad handler om individuelle preferanser – noe som naturligvis vil variere en del fra person til person. Hva vi derimot kan gjøre er å fortelle litt om hva du kan forvente av de ulike stoffene, hva som skiller dem fra hverandre, samt noen forholdsregler – slik at du kan ta en mer informert avgjørelse.
Før vi går videre vil vi gjerne gjøre følgende klart: at ulike personer vil reagere ulikt på hallusinogener. Med andre ord handler det ikke kun om hvilket stoff du velger, men også om din personlighet, og din forventning til rusen. Rusopplevelsen vil også avhenge av din dagsform på det aktuelle tidspunktet, samt hvilket miljø du inntar stoffet i. Dette kommer vi tilbake til.
MDMA
Blant de tre stoffene du nevner, er MDMA det minst «hallusinogene» eller «psykedeliske» stoffet. Med andre ord vil ikke MDMA gi en like kraftig endring i bevissthetstilstand som f.eks. LSD eller fleinsopp. Hvorvidt dette er en god eller dårlig ting, avhenger jo av hva du ønsker å få ut av denne opplevelsen. MDMA vil vanligvis sette brukeren i en tilstand av eufori og økt emosjonell åpenhet. Forsterkede sanseinntrykk er vanlig, samt milde hallusinasjoner. I tillegg virker MDMA sentralstimulerende, noe som betyr at man vanligvis vil føle seg oppstemt og energisk. Av denne grunn vil MDMA gjerne også oppleves som mer fysisk utmattende i ettertid, sammenlignet med fleinsopp og LSD.
Dersom du velger å prøve MDMA, er det viktig at du får i deg en del væske underveis, ettersom MDMA virker dehydrerende. Denne væsken bør helst være avkjølt, da overoppheting er en annen mulig bivirkning som bør forebygges mot.
Fleinsopp og LSD – likheter og ulikheter
Vi har valgt å omtale fleinsopp og LSD i samme avsnitt, da disse to er langt nærmere beslektet med hverandre enn hva MDMA er. Fleinsopp og LSD har en del likhetstrekk, hva gjelder rusvirkning. Typisk for begge er en mild til kraftig endring i bevissthetstilstand, samt forsterkede/endrede sanseinntrykk. Hallusinogen rus beskrives på mange ulike vis, men mange vil vektlegge hvordan denne typen stoffer midlertidig reduserer eller fjerner de «filtrene» som sinnet oppfatter livet i hverdagen gjennom. I hverdagen skiller hjernen ut all informasjon som den vurderer som uviktig; mens under påvirkning av hallusinogener, blir du mer mottagelig for både inntrykk av omgivelser, samt egne tanker som du normalt ikke er i kontakt med. Dette medfører at mange vil se både omverden og seg selv i et helt nytt lys, noe som igjen kan gi opphav til opplevelser av innsikt og eufori. En endret oppfattelse av tid er også ganske vanlig.
Likevel er det også enkelte forskjeller som er karakteristiske for de to. Som nevnt oppleves hallusinogener ulikt fra person til person, men en gjennomgående tendens blant brukerrapporter er at fleinsopp oppleves som noe mildere enn LSD, men også mer «tåkete» og innadvendt. Fleinsopp har for mange også en sterkere fysisk karakter enn LSD. Derimot beskrives LSD ofte som mer intenst og «skarpere i svingene», samtidig som det er vanlig å føle seg mer «tilstede» og bevisst sine omgivelser enn hva som er tilfellet med fleinsopp. Hallusinasjonenes/sansebedragenes karakter oppleves også gjerne som noe ulik mellom de to, uten at vi kan være helt spesifikke her. Ved en vanlig brukerdose vil LSD-rusen vanligvis være noe mer langvarig enn fleinsopp-rusen, henholdsvis 6-12 timer sammenlignet med 4-8 timer.
Generelle forholdsregler
Dersom du skal prøve hallusinogener, er det viktig å være best mulig forberedt, slik at du kan få en mest mulig positiv og givende opplevelse. Les deg grundig opp på de ulike stoffene; f.eks. på våre faktasider om hallusinogener, våre faktasider om Ecstasy/MDMA, eller på Erowid sine sider om LSD, fleinsopp og MDMA. Andre viktige forholdsregler inkluderer:
Vær svært påpasselig med dosering. Det er bedre å ta litt for lite enn litt for mye første gang du prøver hallusinogener. Du bør kun innta stoff fra en trygg kilde, som også bør kunne informere om styrkegrad og forsvarlig førstegangsdosering. Vent til du kjenner full effekt av stoffet før du eventuelt vurderer om du ønsker mer – vær obs på at dette kan ta lang tid, i noen tilfeller opptil 1-2 timer etter inntak.
Ha en edru person tilstede. Fortrinnsvis en person du føler deg trygg på, og som selv har erfaring med bruk av hallusinogener, slik at vedkommende vet hva du går igjennom, og hvordan man bør oppføre seg rundt deg.
Dagsform og miljø har stor betydning. Dersom du skal innta hallusinogener bør du gjøre dette en dag du føler deg i et godt og avslappet humør, og i trygge og velkjente omgivelser. Unngå forpliktelser den dagen, og fortrinnsvis også dagen etter.
Gjør klart mat/drikke i forkant. Det er viktig å huske på at kroppen trenger næring, noe som kan være lett å glemme når du er under hallusinogen ruspåvirkning. Forbered gjerne litt mat og drikke som er lett tilgjengelig, som f.eks. frukt, juice og lignende.
Ved eventuelt psykisk ubehag, gjør en miljøforandring. Enkelte uerfarne brukere kan oppleve rusen som tidvis overveldende og/eller skremmende, særlig ved høyere doser. Dersom du skulle oppleve dette bør du unngå å «kjempe imot», men snarere forsøke å styre rusen forsiktig inn på et annet spor. Ofte kan tilsynelatende små detaljer utgjøre en stor forskjell; f.eks. endre belysning, gå inn i et annet rom, sett på noe behagelig musikk, skift samtaleemne med de du er sammen med, o.l. Husk at rusen vil gå over.
Ved behov for medisinsk hjelp, ikke vær redd for å ta kontakt med helsepersonell. Sannsynligvis vil ikke dette bli aktuelt, men dersom du mot formodning skulle oppleve behov for medisinsk hjelp, husk at helsepersonell har taushetsplikt, også hva gjelder bruk av illegale rusmidler.
Når det gjelder hvorvidt du bør drikke alkohol på forhånd, må du unngå dette dersom du skal ta MDMA (pga. mulig dehydrering). Når det gjelder fleinsopp og LSD er det ikke nødvendigvis noe problem å drikke litt alkohol i forkant, dersom du føler at dette vil gjøre deg mer avslappet. Men unngå å drikke deg beruset, og forsøk gjerne andre teknikker for avslapning istedet, som f.eks. meditasjon, pusteøvelser og lignende.