Problem som følger av alkohol

Hei
Jeg er en gutt på 33 år og som har en samboer som jeg elsker over alt på jord.
Vi bor på Svalbard å her er det ofte sosiale sammenkomster som innbefatter alkohol.
Problemet mitt er at når jeg drikker å blir full så får jeg såkalt black out hver gang… huser ingenting å har veldig nerver etter en tur på byen.
Jeg har nå fått vite at jeg ved en anledning i full tilstand ( uten at jeg selv husker det ) har sendt en melding til en annen dame om noe som er over grensen når man er i et forhold….
det som skremmer meg er at jeg og min samboer har Et fantastisk forhold å vi har det helt perfekt ilag å jeg har sett for meg resten av mitt liv med ho… så derfor skjønner jeg ikke hvorfor jeg skulle gjøre noe sånt mot min samboer som å skrive en meling til en annen dame… helt ærlig så er dette ekstremt ukjent for meg for det kunne aldri falt meg inn å være utro foreksempel. Dette har skjedd når jeg har vært så full at jeg har black out.
Å nå skjønner jeg ikke noe av hvorfor jeg skulle ha gjort noe sånt.
Men spørsmålet mitt er :
Hvorfor forandrer jeg så vanvittig personlighet når jeg blir overstadig beruset ?
Det skremmer Meg at jeg blir en Annen person når jeg blir for full.
Finnes det noen forklaringer på hvordan hjernen handler med for mye alkohol ?
Jeg risikerer nå å miste min store kjærlighet på grunn av noe jeg ikke kjenner Meg sjøl igjen i. Jeg har ikke noe problem med at jeg har lyst å drikke nå og er blitt skikkelig skremt av situasjonen.
Kan det være at jeg ikke tåle alkohol i det hele tatt ?
Mann 33 år

Mann, 33 år fra Finnmark
RUStelefonen svarer:
Du skriver at du ofte får blackout når du drikker, og at dette har fått uheldige konsekvenser for deg og kjæresten din fordi du har gjort ting som ikke er greit når man er i forhold. Du skriver at du endrer personlighet når du blir overstadig beruset og lurer på hva som er grunnen til det.
Noen mennesker opplever at de endrer personlighet i fylla, og noen opplever black-out. Black out er et tegn på at du har drukket for mye og/eller for fort og at du har høy promille, fra 1 og oppover. Black out kan skje hvem som helst når de drikker mye og/eller fort.
At noen skifter personlighet i alkoholrus, er vanskeligere å konkret forklare. Det kan ha noe med dagsformen, mengde alkoholinntak og personlighet å gjøre.  Alkohol fjerner hemninger, noe som kan gjøre at du lettere agerer følelsesmessig. Grensene du har i edru tilstand, blir ofte forskjøvet. I tillegg virker alkohol dempende på frontallappen som styrer impulskontroll, noe som kan medføre at du handler ukritisk på impuls. Å gjøre ting du ellers ikke ville gjort i edru tilstand, er ikke uvanlig i alkoholrus.
Det beste du kan gjøre for å unngå å komme op i iknende situasjoner er å drikke mindre og holde promillen lavere, eventuelt la være å drikke i det hele tatt.
Hvis du skal drikke er det lurt å sørge for å være uthvilt, mett og psykisk ovenpå i forkant, samt å drikke saktere og mindre. Om du drikker saktere er det lettere å stoppe før promillen blir ubehagelig høy.
Tommelfingerregelen er å drikke en enhet (for eksempel en øl, et glass vin, en drink) i timen, og å drikke et glass vann eller annen ikke-alkoholholdig drikke mellom hver enhet. Da er det større sjanse for at alkoholpromillen stabiliserer seg før du tilfører kroppen mer alkohol og promillen stiger.
Aldri shot alkohol, det fører til en rask promillestigning, noe som fort kan gjøre at du kommer ut av kontroll. Det er også greit å holde seg unna sprit. Hvis dette er noe som ikke fungerer, er det kanskje lurt å tenke over om det er verdt alle de negative følgene ved å drikke, og om det i det hele tatt er lurt for deg å drikke alkohol.