Pillemisbruk?

Hei. Jeg lurer på om det er mulig om jeg har fått et pilleproblem.. Jeg går på sobril som jeg får utskrevet 1 gang i uken, men bruker opp alle pillene på 1 dag.. også får jeg imovane som jeg får 1 gang i mnd, som jeg også går alt for fort tomt for… Men jeg vet ikke når det er jeg kan kalle meg avhengig og om jeg egentlig trenger å oppsøke hjelp?
når jeg ikke tar noen av pillene har jeg masse mareritt og jeg klarer nesten ikke å fokusere og jeg vil ikke slutte med pillene..
jeg håpte på om du kanskje kunne ha fortalt meg om symtomene man får om man har blitt avhengig, om jeg burde få hjelp?
er redd for å spør om hjelp siden jeg er redd for at dem skal ta fra meg førerkortet mitt…
Mvh 🙂

21 år fra Møre og Romsdal
RUStelefonen svarer:
Det første vi tenker er at det er veldig bra du tar kontakt med oss og spør om dette. Du som er såpass ung har ikke brukt dette så lenge at det blir grusomt vanskelig å redusere forbruket. Men allikevel vil vi nok hevde at du er i ferd med å få et misbruk.
Avhengighet?
Her er noe av det du skriver som kan tyde på en begynnende avhengighet
•  «Jeg går på Sobril som jeg får utskrevet 1 gang i uken, men bruker opp alle pillene på 1 dag»
• «Og så får jeg Imovane som jeg får 1 gang i mnd, som jeg også går alt for fort tomt»
• «Når jeg ikke tar noen av pillene har jeg masse mareritt og jeg klarer nesten ikke å fokusere»
Vi bestemmer ikke hva du skal gjøre med dette. Det er bare du selv som bestemmer det. Men tenk nøye på dette: Dersom du fortsetter med den bruken du har nå, vil dette bli et kjempeproblem. Det er helt sikkert. Dersom du gjør noe nå, kan det hende du slipper å bli skikkelig avhengig. Derfor håper vi at du prøver å endre på det nå.
Det er ikke lurt å slutte brått med slike piller. Det merker du jo selv («Når jeg ikke tar noen av pillene har jeg masse mareritt og jeg klarer nesten ikke å fokusere»). Det du bør gjøre er å trappe ned. Vi ville råde deg til å ta opp denne utfordringen med legen din som skriver det ut. Bestill en time og si at du trenger å trappe ned forbruket fordi det er litt ute av kontroll. Hvis du trapper ned i et rolig tempo, vil det ikke gi så sterke abstinenser. Det er viktig at du kommer ned til den mengden legen skriver ut. Når du har trappet ned dit, kan du kanskje vurdere om noen skal disponere medisinene for deg. Altså, at du får det du skal ha fra gang til gang (fra en du bor sammen med for eksempel).
Det å bruke mye Sobril og Imovane over tid kan føre til meget store avhengighetsproblemer og gjøre det svært vanskelig å trappe ned eller slutte. Vi håper du tar mot til deg og sier fra til legen din at du trenger en plan og støtte til å trappe ned til riktige doser. Det er viktig at du ikke trapper ned for fort og det kan du også si til legen.
Førerkortet
Når det gjelder førerkortet kan vi si følgende: Dersom du fortsetter overforbruk, vil du i hvert fall miste lappen. Dersom du er ærlig kan det hende du må la være å kjøre bil i perioden du trapper ned og så ev. få kjøre igjen når du har trappet ned til doser som er innenfor grensen.
Dersom du er ærlig må du – i verste fall – levere lappen i et halvt år. Dersom du ikke er ærlig,  og ikke gjør noe nå, vil dette utvikle seg til å bli et omfattende misbruk. Til slutt vil det ende med at du både mister førerkortet (kanskje for alltid) i tillegg til at du får et meget alvorlig misbruk. Kanskje det er verdt å ofre (i verste fall) et halvt år uten lappen for å unngå et potensielt livsvarig problem? Det er ditt liv og ditt valg.