Sobril og abstinenser

Jeg har brukt Sobril 1×3 15 mg i mange år. Fått ny fastlege som mener jeg må slutte. Hun er på ferie og har ikke fått noe støtte eller hjelp. Jeg har tatt den siste tabl. for ett døgn siden. Føler meg uvell. Diarre smerter i mellomgulvet og svimmel (rar). Vil be om råd til hvordan jeg skal takle dette. Vil gjerne være anonym.

Kvinne, 77 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Når du har brukt Sobril fast i en årrekke, vil abstinensplager være tilnærmet uunngåelig ved seponering. Derfor er det viktig å trappe ned mest mulig forsiktig og fornuftig (dvs. langsomt og gradvis), for å redusere slike ubehagelige abstinenser i størst mulig grad. Vi vet ikke om du har trappet ned, og i så fall hvor lang tid du evt. har brukt på dette – men dersom du opplever veldig sterke plager, kan det være et tegn på at du har gått for raskt frem. Dessverre er vi nå inne i en tid på året der det kan være vanskelig å komme i kontakt med sin fastlege, men vi håper at du vil kunne opprette denne kontakten så raskt som mulig, da det jo er legen som først og fremst skal kunne være behjelpelig med den prosessen du nå står i.
Når du engang først opplever abstinenser, er det viktig å huske at de vil være forbigående etter en viss tid. Det er dessverre begrenset hvor mye mer du kan gjøre enn å «stå i det så lenge det varer», men generelt er det en fordel hvis du klarer å få i deg mest mulig næring, samt fysisk aktivitet i den grad kroppen tillater det. Utover dette håper vi at du klarer å komme i kontakt med helsepersonell snart, slik at du ikke føler at du står helt alene i det hele.