Overdose – 800mg antidepresiva

Hei for non daga sia så tokk æ 800mg antidepresiva (80 tableta) å æ lure på om æ har kunna skada kroppen min på det? Ca en time ætter æ hadd tatt tablætan så fikk æ vældig vondt i magen, føltes ut som om æ va full, klart så vidt å gå.. Ætter en halv time så ble alle smærtan å det være så æ ringt lægevakta men unlot å fortell om tablætan å dæm sa bare lægg dæ å sova så æ gjor det.. Ætter et kvarter mått æ på do så æ gikk på do å gjor det æ sku å satt mæ å slappa av litt før æ sku gå opp igjenn da kjent æ at magen min vrengstet å æ spyd som bare det, æ spyd opp all maten æ hadd spist den dagen + litt syre tror æ. Ætter æ hadd spyd så gjor det sikerlig vondt i munn, hals, tunge å leppan mine ble nummene, æ begynnt å halinusere vældig mye som gjor te at æ itj fekk te å sova.. Å den svien/brannen æ fikk i munen ætter at æ spyd ble 10x vær nor æ drakk litt vann..

Kvinne, 17 år fra Sør-Trøndelag
RUStelefonen svarer:
Alle inntak som overstiger fastsatt dosering regnes teknisk sett som en overdose, og ved overdose øker risikoen for uønskede bivirkninger. Alle legemidler har en viss risiko for bivirkninger, og ut ifra det du beskriver, har du hatt flere av disse. Ettersom du ikke sier spesifikt hvilket antidepressiva det er snakk om, blir det vanskelig for oss å svare konkret og utfyllende på ditt spørsmål. I Felleskatalogen kan du lese om mulige bivirkninger for det aktuelle legemiddelet, samt prosedyre og fremgangsmåte ved overdose/forgiftning. Vi anbefaler at du avtaler en time med fastlegen din så raskt som mulig, slik at du kan få en generell helsesjekk og vurdere omfanget av eventuelle skader ved dette inntaket. Alternativt kan du også oppsøke en helsestasjon for ungdom.
Vi vil også legge til at dersom du inntok denne mengden fordi du ønsket å skade deg selv, er det viktig at du snakker med noen om hvordan du har det. Ettersom du allerede mottar antidepressiva, går vi ut ifra at du har en terapeut. Da er det viktig at du snakker åpent og ærlig med vedkommende om denne episoden, slik at du kan få best mulig tilpasset hjelp. Det finnes også gratis og døgnåpne hjelpetelefoner du kan snakke med, f.eks. Mental Helse på tlf. 116 123. Husk at hjelpeapparatet er til nettopp for å hjelpe de som trenger det – ikke vær redd for å be om denne hjelpen.