Mamma drikker

Hei! Min mor drikker omtrent daglig, og er full 2-3 ganger i uken. Det kan være både i ukedagene og i helgene.. dette er utrulig ubehagelig og vondt, fordi hun blir alltid lei seg og sur! Jeg har en lillesøster på 15 som blir helt ut av seg hver gang mamma er full, og en lillebror på 10 som blir veldig redd! Aner virkelig ikke hva jeg skal gjøre! Men dette skjer såpass ofte at alt bare er utrulig vondt! Håper på svar

Kvinne, 17 år fra Finnmark
RUStelefonen svarer:
Dette høres ut som en vanskelig situasjon både for deg og dine søsken, og det er helt uakseptabelt at dere skal måtte oppleve dette gang på gang. Moren din har ansvar for å gi dere et trygt og stabilt oppvekstmiljø, og samme hvilke problemer hun enn har, er det ingenting som rettferdiggjør at hun skal neglisjere dette ansvaret. Derfor er det viktig at du melder fra til noen utenfor – enten andre i familien, eller enda bedre, til noen profesjonelle, som har myndighet til å gripe inn for å gjøre hverdagen deres bedre. Det beste alternativet her er nok Alarmtelefonen for barn og unge – som har mulighet til å gi mange former for hjelp, tilpasset din situasjon. Noen synes det er skummelt eller ubehagelig å melde fra om moren sin på denne måten – men dette må du ikke la stoppe deg. Det vil nok være mye verre dersom ingenting skjer, og at dette mønsteret får fortsette videre inn i fremtiden. Husk at moren din er voksen, og må ta følgene av de valgene hun tar – selv om hun ikke mener å gjøre dere vondt med drikkingen sin. Det er heller ikke slik at hjelpeapparatet automatisk vil ta dere ut av hjemmet – det er mer sannsynlig at de vil forsøke å legge til rette for at moren din får hjelp og oppfølging mht. sin alkoholbruk. Uansett må din og dine søskens trygghet vies førsteprioritet.
Se også vår artikkel Jeg er barnet til en som ruser seg for ytterligere tips og informasjon.