Knips

Hei. Jeg tok idag en ecstasy pille, men jeg fikk verken formen, kjeven eller pupiller. Det eneste jeg følte var en tom følelse og følte meg veldig nedfor. Har aldri følt at jeg kan grine eller stresse når jeg har tatt noe før, så jeg lurer egentlig på hva dette kan være. Hvordan blir man av opium? Kan jeg ha fått i meg noe helt annet enn jeg har trodd? Stresser litt med hva jeg egentlig har tatt.. Det har også vart utrolig mye lengre enn mdma jeg tidligere har prøvd. Klarer ikke formulere meg eller tenke klart, men samtidig så føler jeg ingen rus følelse.

Kvinne, 19 år fra Hordaland
RUStelefonen svarer:
Her er det hovedsakelig to mulige scenarioer. Vi tar det i tur og orden, og forteller litt om begge.
1) Pillen du tok var Ecstasy/MDMA, men pga. din dagsform på det aktuelle tidspunktet, reagerte du annerledes enn tidligere. Dette er meget mulig. Mange vil oppleve å reagere annerledes på ett og samme rusmiddel fra én episode til en annen. Dette avhenger bl.a. av dagsform, hva slags humør man er i, omgivelser på det aktuelle tidspunktet og lignende. Men det at du ikke fikk forstørrede pupiller, er riktignok noe som ikke er helt forenlig med dette bildet.
2) Pillen du tok var noe annet enn Ecstasy/MDMA, eller den var utblandet og hadde kun et lavt innhold av virkestoffet. Dette er noe vi vet at forekommer iblant. Ettersom mange reagerer ulikt på rusmidler blir det bare spekulasjon å prøve å finne ut hvilket eventuelt annet stoff du kan ha fått i deg. Den eneste måten du kan vite sikkert om et rusmiddel faktisk inneholder hva det er ment å inneholde, er ved å teste enten stoffet selv, eller urinen i etterkant av inntaket. En rekke utenlandske nettsider tilbyr såkalte drug test kits for salg, hvor man kan teste produktet sitt opp mot en rekke type stoffer. Disse kan hvem som helst bestille (vi kjenner riktignok ikke til nøyaktigheten eller kvaliteten på disse testene). Alternativt kan du altså ta en urinprøve for rusmidler. Dette kan du ta hos helsepersonell, eller du kan kjøpe en prøve på apotek. Her vil vi påpeke at en rekke stoffer har forholdsvis kort påvisningstid i urin, noe som betyr at urinprøver helst bør tas så tett opptil inntaket som mulig, fortrinnsvis morgenurinen dagen etter. For øvrig bør du i fremtiden unngå å innta rusmidler uten at du er 100 % sikker på deres innhold, for din egen sikkerhets skyld.
Husk også at det er en forholdsvis lav risiko for permanente skader som følge av et enkeltinntak av et rusmiddel. Det betyr at dersom det ikke skjer noe galt med deg under aktiv ruspåvirkning, er det også svært lave sjanser for at du vil bli skadet permanent som følge av dette inntaket. Dette kan være greit å ta med seg videre, slik at du unngår å bekymre deg mer enn nødvendig.
Du spør om hvordan man blir av opium – og kort sagt virker opium dempende på sentralnervesystemet, noe som betyr at man vil oppleve en sløvende rusvirkning. Dette ledsages gjerne av følelser av velvære og avslapning, samt svekket oppmerksomhet. Pupillene vil forminskes. Du kan lese mer om opium på våre faktasider om opiater/opioider. Se også våre faktasider om rusmidler.