Ibogain

Hei.En venn tilbyr meg ibogain mot subtex avhengigheten min. Er ikke en storbruker, men må komme meg ut av det. Kan klare meg med en 8 mg subtex i uken hvis eg går inn for det. Går i full jobb og familie som tror eg har kommet meg ut av det (hadde ett større forbruk før). Har lest litt om det, og det høres jo greit ut. Hva kunnskaper har dere om dette?

Mann, 38 år fra Hordaland
RUStelefonen svarer:
Vi kjenner til at Ibogain har blitt forsøkt brukt i behandling av avhengighet, først og fremst opiatavhengighet. En større, vitenskapelig database over naturmedisinske substanser oppgir kort at det foreligger for lite vitenskapelige data til å evaluere effekt og sikkerhet av ibogain. Fremdeles er det mangel på publiserte studier som undersøker virkningsmekanisme, bivirkningsprofil, effekt på kort og lengre sikt. Det er derfor vanskelig å si noe sikkert om verken effekt eller langtidsvirkninger.
Hvis du tenker at dette kan være noe for deg, anbefaler vi deg å undersøke nærmere. Det finnes en Facebookgruppe som er dedikert til å få Ibogain som legemiddel i Norge. Her finner du den: facebook.com/IbogainNorge.
Du kan også ringe Legemiddelverket og snakke med dem om hvordan du ev kan gå fram. På sidene til Norsk helseinformatikk finner du en større artikkel om Ibogain. Den bør du lese hvis du er interessert i å forsøke det.
Du kan også snakke direkte med din fastlege om dette. Han/hun kan undersøke litt for deg om hvordan du ev. kan få en slik behandling.