Hjerterytme

Jeg har vært alkoholiker i 8 år, og vært innlagt og får fortsatt hjelp ukentlig. Men jeg lurer på om det er normalt at jeg får veldig hjertebank når jeg blir full? Eller er det tegn på forgiftning? Av og til blir huden min veldig rød også.. men hjertebanken skremmer meg mest

Kvinne, 28 år fra Hordaland
RUStelefonen svarer:
Det er vanskelig for oss å gi deg noe klart svar på hva dette kan skyldes, så vi råder deg til å ta dette opp med behandlende instans hvor du får hjelp.
Siden du også nevner plagsom rødme som av og til inntrer vil vi imidlertid trekke ut noe fra Lommelegen.no som du også kan bringe videre til din behandler:
«Det finnes en genetisk betinget tilstand som heter «Alcohol flush reaction» eller «Asian flush», hvor man mangler et enzym for å forbrenne alkohol skikkelig (enzymet heter aldehyd dehydrogenase). Når man mangler dette enzymet kan ikke kroppen forbrenne alkohol på vanlig måte, og en får en lang rekke tildels svært plagsomme kroppslige reaksjoner på dette, f.eks. hjertebank, rødming i ansiktet, uvelhet osv osv. Tilstanden er ikke en sykdom men ligger i det genetiske.»
Vi håper du finner ut av det og at du får tatt dine forholdsregler slik at dette ikke fortsetter å plage deg.