Hvordan hjelpe ungdom med rusproblemer?

Hei
Har i flere år stilt opp for en gutt som har atferdsproblemer. Nå nærmer han seg 19 år og har begynt å ruse seg. Mye alkohol, men også røyking av hasj. Han sender bilder av hasj, hasjpiper og han selv som røyker/ruser seg. Sist helg sendte han melding om at han i tillegg hadde prøvd amfetamin og fleinsopp (molly). Jeg er virkelig bekymret, men vet ikke hvordan jeg skal gripe dette fatt. Relasjonen bygger på tillit og jeg er redd jeg bryter den, om jeg informerer foreldrene (noe som muligens ikke er lurt i utganspunktet, da de ikke klarer å stille opp for ham ellers). Føler at det er et rop om hjelp, men vet ikke hva jeg bør gjør, hvor jeg skal starte? Men noe må gjøres! Har dere noen tips til meg?

Kvinne, 42 år fra Rogaland
RUStelefonen svarer:
Dette er en vanskelig situasjon. Du skriver ikke noe om hva slags formell relasjon du har til denne gutten, om den er profesjonell eller om det er en privat relasjon. Vi kan gi deg bedre veiledning om du gir oss noe informasjon om det. Generelt kan vi imidlertid si noe om at det er vanskelig å hjelpe noen med et rusproblem hvis vedkommende selv ikke ønsker hjelp. Om du skulle velge å informere noen andre, det være seg guttens foreldre eller offentlige instanser så bør du informere gutten om det på forhånd. Å gå bak hans rygg vil virke ødeleggende når det gjelder tilliten han har til deg.
På vår hjemmeside finner du tips og råd som du ha nytte av.
Du er også velkommen til å ta kontakt med oss på telefon 08588 (alle dager 11-19, langåpent tirsdag og onsdag 10-19) eller chat (hverdager 11-17, langåpent tirsdag og onsdag 10-17) for å se litt nærmere på situasjonen.