Hasj i urin

Hei, jeg røkte daglig i ca 2år. Så sluttet jeg i februar. Hadde en sprekk for 3 uker siden og har røkt ca 10g. Litt over 1uke siden sist inntak. Når ca kan jeg forvente rein urin? Jeg trener og svetter en del også.

Mann, 31 år fra Buskerud
RUStelefonen svarer:
Det er ganske stor individuell forskjell på folk. Derfor vil tall vi oppgir alltid være veiledende. Ofte er også morgenurin positiv i lengre tid enn aftenurin. I ditt tilfelle vil du nok kunne påregne rene prøver ca. 2-3 uker etter siste gangs bruk. Dersom det skulle ta mer enn tre uker vil vi se på det som temmelig overraskende (men allikevel fullt mulig).
Det at du svetter en del har – i seg selv – marginal betydning. Hard trening, derimot, kan ha en innvirkning. Dersom du slutter med cannabis og begynner å trene, kan følgende forløp none ganger forekomme: Du slutter og prøvene blir etterhvert negative. Men når en begynner har trening, kan noen ganger prøver plutselig bli positive igjen. Det er fordi metabolitter (som ikke er virkestoff, men avfallstoff) blir tilbakeført til blodbanen. Det skjer ikke alltid og det kommer an på om treningen er hard og om du har trent før du sluttet også. Du kna trolig rene med den tiden vi allerede har nevnt for å bli negativ.
Du kan teste deg selv med en hurtigtest dersom du har behov for å se hvordan det ligger an. Hurtigtester er ganske bra, men ikke 100 % pålitelige. De gir deg en god pekepinn, men ikke endelig fasit. Tester får du enten på et større apotek eller – billigere – på nettet, f.eks. på scantest.no.