Har jeg et alkoholproblem?

Hei. Jeg er vokst opp med litt utenlandsk familie hvor det er normalt å drikke vin ofte. Så jeg er vokst opp med at alkohol er normalt, og kan drikkes i moderate mengder. Jeg har aldri sett noen i familien full, og forbinder vin/øl med kos og hygge. Jeg er veldig glad i å ta meg et glass vin på kvelden før jeg legger meg, av og til to. Jeg går av og til ut på byen med venner, og kan da bli litt brisen men jeg blir aldri full. Passer på å drikke godt med vann. Jeg har vært full et par ganger da jeg var yngre, men det var fordi jeg ikke visste helt hva jeg tålte. Jeg synes det er veldig ubehagelig å ha drukket for mye, så det er noe som så og si aldri skjer. Jeg lurer på om jeg har et alkoholproblem i og med at jeg tar meg et glass vin på kvelden så og si hver dag? Jeg synes vin er veldig godt og liker å kose meg med et glass eller to mens jeg ser på tv. Dette er ofte i tidsrommet 21-23/22-00. Dette er noe jeg har gjort siden jeg begynte å studere. Jeg er en sosial person, studerer og har jobb, jeg møter alltid opp på det jeg skal (tidsnok). Føler også at jeg sovner litt fortere etter jeg har tatt meg et glass vin. Har jeg et problem?

Kvinne, 22 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Du skal ha ros for at du tør stille et så åpent og ærlig spørsmål. WHO har satt grensen ved storforbruk av alkohol for kvinner til 14 enheter i uka. Dvs. at hvis du drikker mer enn dette så regnes du som en storforbruker av alkohol. Det betyr likevel ikke automatisk at du har et alkoholproblem eller er alkoholiker. Det koker jo egentlig ned til om det går utover livet og helsen din. Hvis du har god fysisk helse (normale verdier osv), har gode relasjoner som ikke plages av forbruket ditt, og du trives med deg selv slik det er, så har ikke vi grunnlag for å påstå at du har et problem. Du kan jo ta en selvtest på sidene til avogtil for å se hva den sier deg? Du kan også vurdere å gå til legen og ta blodprøver og sjekke almenhelsen din. Kanskje høre hva legen tenker om det?
Du bør uansett være bevisst på at alkohol kan være avhengighetsskapende. Du oppgir ikke å ha endret drikkemønser over tid, og det er bra. Observer deg selv og skriv gjerne ned hvilke drikkevaner du har i dag, så kan du gjøre det samme feks. hver tredje måned. Og evt. ta seslvtesten igjen. Hvis mønsteret ditt endrer seg og forbruket øker, eller det får andre konsekvenser, så bør du være på vakt. Du kan og vurdere å bestemme deg for en periode med avhold, feks. tre uker hvor du ikke drikker noen ting. Bare for å se hvordan du takler det og om du klarer deg uten. Hvis du får spørsmål videre kan du jo kontakte oss igjen på chat eller telefon 08588 (11-19).