Vil ha noe som gir rus, men vil ikke gjøre noe ulovlig

Hei, jeg er litt sånn til og fra om jeg skal prøve hasj.En venn av meg spør om vi skal prøve sammen og jeg sier hele tiden at vi skal utsette det.. Jeg har laget en bong (egentlig bare for å sjekke om det funket) og har lyst til å røyke hasj med den. På en Annen side vil jeg ikke gjøre noe ulovlig så lurer på om det er noe annet jeg kan prøve å røyke i stede for hasj?? Noe som er lovlig men også gir en god følelse ?

Mann, 16 år fra Vestfold
RUStelefonen svarer:
Det finnes nok ingen lovlige rusmidler som man kan røyke og som gir en «god» følelse. Det er også lurt å være klar over at cannabis kan gi ubehagelige opplevelser for enkelte, særlig uerfarne brukere. Her er ungdom kanskje spesielt utsatt. Ikke la deg presse til noe dersom du ikke egentlig ønsker det – men dersom du en dag selv faktisk ønsker å røyke hasj, er det viktig å gå mest mulig forsiktig fram, og heller røyke litt for lite enn litt for mye. Her finner du mer informasjon om cannabis.