Gift og har en mann som røyker cannabis daglig

Hei,
Jeg er gift med en mann som røyker cannabis – daglig i nesten 15 år. Han er 35 år gammel. Rett etter vi flyttet sammen begynte ting å synliggjøres, måten han oppfører seg og måten han viser lite empati på. Han er lite sosial med meg og bare opptatt å med å røyke hasj. Han tåler ikke kommunikasjon eller kritikk. Han er bare opptatt av å skryte av at det han gjør er sunt.
Mitt spørsmål er om dette er noe som kommer av at han røyker hasj daglig, og om dette er de vanlige bivirkningene man får? Er cannabisbrukerne så kalde at de ikke har følelser og at den dreper alt? Hva bør jeg gjøre ?
På forhånd takk.

Kvinne, 23 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Dette blir en type spørsmål som det er krevende å svare eksakt på – her er forskningen ganske delt i sitt syn. Enkelte vil hevde at svekket empati er noe som kan følge av et høyt cannabisforbruk, mens andre vil knytte dette til faktorer som omhandler hans personlighet i utgangspunktet. Det er et komplisert bilde, og vi har ikke belegg for å være bastante hverken den ene eller andre veien. Antageligvis ligger svaret et sted imellom de to posisjonene.
Hva vi derimot kan svare deg mer utfyllende på, er spørsmålet om hva du bør gjøre. Og svaret på dette avhenger i stor grad av to ting: (1) hva han er, og ikke er, villig til å gjøre med sin cannabisbruk. Og (2) hva du er, og ikke er, villig til å finne deg i når du er i et forhold. Det er nok urealistisk å forvente at du eller noen andre skal kunne overtale ham til å tenke at hans cannabisbruk er et problem for han – dette vil han nok sannsynligvis være uenig i. Derimot kan ingen nekte for at du opplever hans cannabisbruk som problematisk, for din egen del – og dette er i seg selv nok til å ta situasjonen på alvor. Spørsmålet her er altså ikke hvorvidt cannabisbruken er skadelig for han eller ikke, men hvorvidt du opplever at den går på bekostning av din velvære, og kvaliteten på forholdet deres .
Så, dersom du ikke har forsøkt dette allerede, bør du ha en rolig og nøktern samtale med han, hvor du legger fram din bekymring – og vektlegger hvordan du føler at du selv preges av hans cannabisbruk. Unngå ordbruk av typen «du gjør sånn at jeg føler…», men si heller f.eks. «jeg synes det er ubehagelig at…» (dette sier vi fordi han jo neppe røyker cannabis for å vekke noen reaksjon hos deg, men snarere fordi han selv simpelthen føler behov for å røyke, uavhengig om du er en del av bildet eller ikke).
Vær tydelig på hvor din grense går, hva du forventer av deres forhold og fremtid, og still gjerne spørsmål om hva han selv tenker om situasjonen, fremfor å komme med antagelser/anklagelser. Har han noen planer om, eller ønske om, å redusere sitt forbruk i fremtiden? Dersom han ikke har noen slike planer, så er det opp til deg selv å vurdere om du ønsker å fortsette forholdet med han eller ikke. Dersom han derimot ønsker å kutte ned/ut sitt forbruk, av hensyn til deg, bør dere snakke konkret om hvordan dette skal gå til. Da er det i begge tilfeller viktig at du følger opp hva enn som blir avtalt, slik at han forstår at du mener det du sier. Hvordan han velger å leve sitt liv er hans eget ansvar, og følgelig må han også være forberedt på å møte eventuelle konsekvenser av sine valg – på samme måte som du selv er ansvarlig for å sørge for at du har det best mulig (noe han jo ideelt sett skal bidra til, og ikke motarbeide).
Du er velkommen til å kontakte oss for en anonym og utdypende samtale på telefon 08588 (åpent alle dager 11-19, tirsdager og onsdager 10-19) eller chat (åpent mandag-fredag 11-17, tirsdager og onsdager 10-17).