Ekspeditør – Pinex Forte, alkohol og nedtrapping

Bruker 3 pinex forte daglig .noen ganger 1 eller 2..pga kronisk hoftesmerter..er det mye..ønsker å trappe ned ..Hvordan. .noen ganger tar jeg en øl eller 2 for kodens skyld .hvor farlig er det..føler meg så frustrert og engstelig. .

, 61 år fra Vestfold
RUStelefonen svarer:
Når det gjelder spørsmål om nedtrapping, er dette noe fastlegen din i utgangspunktet skal kunne være behjelpelig med. Generelt er det viktig å skrive en nedtrappingsplan som er mest mulig forsiktig, og som bruker god tid. Mengden du bruker er ikke nødvendigvis spesielt mye, men så sant den gir opphav til frustrasjon og ubehag, er det god grunn til å påbegynne en slik nedtrapping.
Når det gjelder kombinasjon av Pinex Forte og alkohol, er dette noe som generelt frarådes. Hvorvidt blandingsbruk kan kalles farlig vil ofte være et spørsmål om mengde, og mengden du beskriver vil sjelden medføre forgiftningssymptomer – likevel er dette et grenseområde man bør trå varsomt i, ettersom det er en ikke ubetydelig risiko involvert. Igjen bør du snakke med din lege om dine utfordringer og frustrasjoner, slik at du kan finne en strategi for å påbegynne veien til et enklere liv.