Jeg drikker 2 flasker vin hver kveld og er utslitt!

Jeg drikker opptil 2 vinflasker hver kveld i perioder og er helt utslitt! Har utviklet panikkangst og går på Zoloft – har i tillegg valium! Legen min vet ikke at jeg drikker.
Legger meg på stigende rus og Zoloft 50 mg, våkner etter bare få timers «søvn» og er kjempedårlig! Hjertebank, svetting, dødsangst, panikk – så må jeg ta en valium 5 mg for å «roe ned»! Er fullstendig klar over at dette er farlig og kan gå riktig galt, men jeg klarer ikke å la være å drikke i perioder! Gir meg ikke før jeg er helt nedkjørt! Jeg er så lei av å ha det slik! Har gått på jobb beruset og håper bare ingen ser/lukter at jeg fremdeles er i bakrus etter drikkingen kvelden før! Nå orker jeg ikke ha det slik lenger! Trenger virkelig noen gode råd og hjelp!

Kvinne, 51 år fra Rogaland
RUStelefonen svarer:
Du skriver at du drikker mye vin og har mistet kontrollen. Samtidig bruker du Zoloft og av og til Valium, uten at legen din vet om misbruket. Du skriver at du ikke orker å ha det slik lenger, og at du trenger hjelp og gode råd.
Hvis det er slik at du vil slutte å drikke kan du lese våre sider «Hjelp til å slutte med alkohol». Det finner du mange tips for de som vil drikke mindre eller slutte helt.
Du kan også titte på rushjelp.no. Der er et selvhjelpsprogram du kan bruke.
Mange får også god hjelp av selvhjelpsgrupper som for eksempel AA. Kanskje du kan prøve gå på et møte i nærheten av der du bor?
Hvis du føler du trenger behandling bør du snakke med legen din, som kan henvise deg til enten poliklinisk eller heldøgns behandling. Behandling kan vare alt fra noen uker til over ett år. Slikt dekkes ofte av det offentlige, men man må regne med noe ventetid. Private klinikker har kortere ventetid men må dekkes selv.
Ved behov må du gjerne ringe oss på 08588 (11-19 hver dag).
Vi ønsker deg lykke til!