I helga drakk jeg ganske mye (ble en del vin og cidere). Vi skulle så videre på nach, og jeg hadde lyst til å røyke noen trekk der. Jeg har hørt det ikke er lurt og blande alkohol og hasj sammen, men jeg var dum og tenkte det går sikkert fint, fordi jeg har bare hatt gode opplevelser med hasj før. (Da har jeg røyket edru eller ved lite alkoholinntak) Det var sent på kvelden og jeg var veldig sliten og fortsatt ganske full. Jeg tok ca 5 store trekk, og ble fort ganske høy, da jeg fikk heftig latterkrampe. Fort tid etterpå kjente jeg at jeg følte meg sinnsykt dårlig. Det endte med at jeg spydde utrolig mye og brakk meg hele tiden, var utrolig svimmel og dårlig. Itillegg begynte jeg å skjelve og riste ukontrollert uten at jeg fikk stoppa det. Det var en ganske sinnsyk rus å oppleve sammen. Følte som jeg ikke var tilstedet i det hele tatt mens jeg spydde. Og på det tidspunktet var jeg utrolig redd jeg skulle bli bevisstløs eller noe sånn og måtte bli henta av ambulansen. Heldigvis hadde jeg folk der som hjalp meg mye, og til slutt med hjelp og etter jeg hadde fått opp alt, la jeg meg i senga for å sove. Må også si at jeg fikk en slags black out, husker bare enkelte episoder. Er dette normalt å oppleve? Det var en utrolig vond opplevelse for meg, og jeg håper jeg ikke har skadet kroppen min. Når jeg sto opp dagen etter følte jeg meg bedre, da var det bare som en vanlig hangover. Håper på svar angående dette, for er og var veldig bekymra. Alle de andre guttene som å røyka gikk det fint med og de fikk ikke noe bad trip. Men må vel også merke at de er mer erfarne røykere enn meg.

Kvinne, 18 år fra Akershus
RUStelefonen svarer:
Dette er ikke overraskende. Det er heller ikke unormalt. Disse to rusmidlene kan forsterke hverandre gjensidig og lett gi denne reaksjonen dersom en får i seg for mye av hver. Blackout er heller ikke uvanlig. Det kan jo hende du røykte mer enn du ville gjort dersom du var edru/mindre full. Og kanskje det var temmelig potent cannabis/sterk joint/blanding med mye «mekk» oppi. Det er viktig å ikke drikke for mye før du ev skal bruke cannabis, da det er stor mulighet for å få denne typen ubehagelige opplevelser. Eller la være å røyke dersom du er så full. Vi vil også minne deg om et tredje alternativ, som kroppen og helsen din ville være aller mest glad for (vi overlater til deg å gjette hvilket alternativ det er snakk om).
Denne ene opplevelsen har ikke skadet deg permanent. Cannabis er ikke et fryktelig giftig stoff og dersom en får en «overdose» stort sett opplevd ved at man får angst, hjertebank, svimmelhet osv. Men alkohol er et meget giftig stoff i store mengder (en dødelig overdose er her fullt mulig). Og blandingen cannabis/alkohol er noen ganger svært potent. Dersom dette derimot er en type rus du går inn i gjentatte ganger, kan det ha mer omfattende konsekvenser for deg. Det kan da dreie seg om både avhengighet og skader på kropp og sinn.
Det er veldig bra du var sammen folk som kunne passe litt på. Det skal veldig mye til før en får så stor dose at det er livstruende, men allikevel er det mye tryggere å ha noen til å passe på. Fortsett med å ta vare på hverandre. Dersom du skal bruke alkohol og andre rusmidler, tenk gjennom hvordan du kan gjøre det på en slik måte at du får mest mulig nytelse og minst mulig ubehag og eventuelle skader. Er du moderat og ikke tar for mye (eller ofte), kan forsiktig omgang med rusmidler gi glede og moro uten store negative konsekvenser. Overdriver du, kan det gi både akutte og langsiktige mentale og fysiske helseproblemer.