Cipralex og melatonin – hva skjer hvis du da overdoser seg?
hei. lurte bare på om det går an å ruse seg på cipralex / melatonin og hva som skjer hvis du da overdoser seg?

Mann, 18 år fra Rogaland
RUStelefonen svarer:
Ut fra det du skriver («cipralex / melatonin») kan det se ut som du tror Cipralex og melatonin er det samme medikamentet. Det er det ikke. Cipralex er en serotonin reopptakshemmer, SSRI, et såkalt antidepressiva. Melatonin er derimot et søvnhormon.
Dersom du tar for mye Cipralex (virkestoff heter escitalopram) kan følgende symptomer forekomme: svimmelhet, skjelving og agitasjon og i sjeldne tilfeller av serotoninergt syndrom, kramper og koma, gastrointestinale (kvalme/oppkast) og problemer med hjerte-karsystemet og væskebalanse. Blandes det med andre legemidler eller rusmidler, er risikoen for akutte skader større.
Melatonin (feks. Circadin) kan gi symptomer som trøtthet og generell uvelhet.
Ingen av disse preparatene gir noen rusvirkning.