Catch 22

Har drukket mye i det siste – og fått forhøyede levertall- Jeg både må og vil slutte. Og trenger hjelp. Aller mest ønsker jeg en henvisning til Blå Kors, men akk da tar de førerkortet fra en, med total kollaps i den daglige logistikken..Så da står jeg der..Regner med at det å ta opp problemene med en psykolog medfører samme straff. Finns det trygge alternativer ? Evnt. må jeg kjøre opp på nytt, eller nøyer de seg med et midlertidig beslag ?

Mann, 60 år fra Buskerud
RUStelefonen svarer:
Helsedirektoratets retningslinjer knyttet til førerkortforskriftens helsekrav gir lege/behandler meldeplikt ved mistanke om omfattende alkoholbruk. Dette gjelder alle behandlere i privat og offentlig sektor. Det eneste alternativet blir dermed selvhjelpsgrupper som for eksempel Anonyme Alkoholikere og De Norske lenker.
Hvis du snakker med legen din om alkoholproblemene dine og ber om henvisning til behandling kan det medføre at du får kjøreforbud (mister førerkort) mens du er i behandling, og i en tid etter at behandlingen er over. Du vil måtte avlevere prøver som kan bevise at du er avholdende en tid etter behandling, og dersom du gjør det vil du få igjen førerkortet ditt.
I Helsedirektoratets retningslinjer om førerkortforskriftens helsekrav  står det:
«Politiet kan gjøre inndragning der de får melding fra fylkesmannen om ikke oppfylte helsekrav. Når helsekrav igjen vurderes oppfylt, skal gyldig helseattest legges fram for politiet. Politiet vil da normalt oversende helseattesten til trafikkstasjonen som kan skrive ut nytt førerkort.»
Dermed blir gangen i slike saker som følger:
Lege gir deg muntlig kjøreforbud og sender melding til fylkesmann –> Fylkesmann sender melding til politi –> Politi ber deg om å levere inn førerkort –> Etter behandling skriver lege ny helseattest som fremlegges politi –> Du får igjen førerkortet ditt