Cannabis

Hei
Jeg røyket omtrent 2,5g med rent cannabis på mandagen (24.juli) jeg har vært nykter i et par måneder og dette var et engangstilfelle… derfor tar jeg tisseprøver, men selv etter en hel uke sitter det igjen på prøvene mine. Og nå begynner foreldrene min og andre på om jeg har begynt igjen noe jeg ikke har.

Mann, 16 år fra Vestfold
RUStelefonen svarer:
Det er helt naturlig at du fremdeles tester positivt på urinprøver én uke etter å ha røkt 2,5 g rent cannabis. Et engangsinntak av cannabis vil normalt kunne spores i opptil en uke, men i slike tilfeller vil det være snakk om en vanlig brukerdose – som er betydelig mindre enn 2,5 g rent stoff. Det er likevel grunn til å forvente at du vil begynne å teste negativt om ikke altfor lang tid, uten at vi kan si noe mer spesifikt enn dette. Dette kan du lese mer om i vår artikkel om cannabis og urinprøver.