Bytte av LAR-medisiner

Min eksmann bruker Subutex gjennom LAR pga misbruk av Oxycodone og heroin. Etter at han begynte på Subutex for snart 2 år siden har han truffet meg og barna våre kun et fåtall de siste 2 årene. Han påstår at han ikke fungerer på Subutex og blir slapp, trøtt men sover også veldig lite. Og at han er så dårlig at han ikke kan komme på besøk. Vi får heller ikke komme til han. Eneste mulighet til at han kan komme å besøke oss er hvis han får totalt 400mg av mine medisiner. Da mener han at han er frisk nok til å kunne være her i 1,5 døgn. Jeg vil ikke gå med på dette blant annet fordi jeg mener at det ikke er sant det han sier. Han snakker også noe om at han må ha minimum 60mg i én dosering for å bikke over en sperre som er på Subutexen som blokkerer virkningen av oxycodone.
Er det noen mulighet for at dere kan bekrefte at det han sier til meg ikke er riktig? Blir man SÅ dårlig av å stå på Subutex at man ikke klarer å gå ut av huset engang?? Eller at man ikke orker å få besøk?? Etter å ha stått på Subutex i 2 år???
Jeg tror han bare forsøker å lure meg sånn at han kan ruse seg. Han har også bedt ruskonsulenten sin og legen sin om å få bytte fra Subutex til Metadon. Han mener at han kommer til å bli frisk på Metadon.. De sa at det skulle nok gå greit og at dette kunne gjøres poliklinisk. Men dette søkte han om for snart 6 uker siden og han sier at det fortsatt ikke har skjedd noe. Og han bruker FORTSATT den unnskyldningen om å få mine medisiner for å kunne komme på besøk…
Det jeg lurer på er – Tar det faktisk over 6 uker (og tydeligvis mer) å bytte fra én LAR-medisin til en annen???

Kvinne, 35 år fra Akershus
RUStelefonen svarer:
Legemiddelassistert rehabilitering innbefatter foreskrevet bruk av enten Subutex/Subuxone (buprenorfin) eller metadon. Buprenorfin og metadon er nokså ulike selv om ønsket virkning og formålet med å bruke dem er nokså lik. De sperrer begge to helt eller delvis for virkning av andre opiater Metadon er en såkalt fullverdig agonist, mens Subutex (buprenorfin) er en partiell agonist/antagonist. Mer om de ulike opioidene finner du på våre faktasider om opioider.
Subuxone eller Subutex er å foretrekke da disse har mindre overdosefare enn metadon, og oppleves dessuten ofte å ha mindre bivirkninger og slite mindre på kroppen (organer, tenner osv.). Folk som er i LAR og som har god effekt av sin medisin – forutsatt lite eller intet sidemisbruk – lever stort sett normale liv. Dermed virker historien hans ikke helt troverdig på oss. På oss virker det uansett betenkelig at eksmannen din forsøker å forhandle til seg medisiner for å besøke deg og deres felles barn. Å gå med på slikt er å fraråde. Uansett hvordan det er fatt, er det ikke din, men eksmannen din sin egen oppgave å sørge for sin egen medisinering. Du/dere kan jo vurdere å kontakte familievernkontoret for å ivareta barnas beste og finne en løsning som er best for alle parter. Kanskje han får tenkt seg litt om hvis du fåreslår det?
Vi kan åpenbart ikke avgjøre sikkert om det eksmannen din sier stemmer eller ikke, men som sagt, det høres lite sannsynlig ut. Det er jo mulig at han opplever dårlig effekt av Subutex, men om han blir dårlig av det bør han utrede problemet sammen med lege og LAR-team. En mulig bivirkning av Subutex er bl.a. depresjon. Pasienter på Subutex som har jevnlig sidemisbruk på andre opiater kan erfare perioder (noen dager) med abstinenser, isolasjon og slapphet når de skal tilbake på Subutex igjen.
Konvertering fra Subutex til metadon tar praktisk sett syv dager, etter forskrift fra helsedirektoratet. Det stemmer at dette oftest gjøres poliklinisk. Hvor lang tid det tar å få godkjent en konvertering avhenger av landsdel og andre forhold. Det er fastlegen som skal foreta byttet, helst i samarbeid med spesialisthelsetjenesten, i følge forskriftene.
Vi håper du får den hjelpen du trenger og ikke lar deg presse til å overdra medikamenter. Ta gjerne kontakt med oss. Om du ringer kan du gjerne be spesielt om å få snakke med en av oss som har god greie på LAR-medisiner og opioider generelt.