Bekymret for mor som drikker

Hei!
Jeg har en mor som jeg er svært bekymret over. I tillegg til å at hun sliter med mye depresjoner og angst så har hun nå tilstått at hun sliter med alkohol. Dvs at hun drikker hver dag, ofte i skjul. Hun beskriver at hun trenger å flykte fra virkeligheten, og at alkoholen er den eneste utveien. Jeg syntes det er tøft å vite at hun har det så vondt, og har så lyst å hjelpe henne ut av dette, men vet ikke hvordan? Det er dager der hun bestemmer seg for hun skal slutte å drikke helt, men hun får alltid tilbakefall etter 1-2 dager. Hun er fast bestemt på at hun skal klare dette helt på egenhånd, og er fast bestemt på at hun ikke trenger å gå i behanding. Hva kan jeg gjøre?
Håper på raskt svar!

Kvinne, 22 år fra Hordaland
RUStelefonen svarer:
Dette er en vanskelig situasjon. Å være pårørende til noen som har et rusproblem byr på mange utfordringer. Mange pårørende føler et ansvar på vegne av personen det gjelder, og ser på det som sin oppgave å hjelpe vedkommende på rett vei. Men det er viktig at du er klar over dette – at de valgene moren din tar (eller ikke tar), er ene og alene hennes egen avgjørelse.
Dersom hun ikke har noen oppriktige ønsker om å endre på sitt bruksmønster, er det ikke noe du eller noen andre kan forvente å overtale henne bort ifra. Derimot er dette en mer realistisk målsetting: å få uttrykket den bekymringen du sitter på, samt å få avklart hvorvidt hun faktisk ønsker hjelp for sitt problem eller ikke, og i så fall hvordan dette skal foregå.
Vi anbefaler deg å lese vår guide til bekymringssamtaler, samt vår guide til voksne barn av rusmisbrukere.Skulle det vise seg at hun faktisk er oppriktig villig til å gjøre noe med sitt problem, er det fint om du kjenner til vår guide til alkohol og hjelpeapparatet.
Det er ikke du som skal være hennes terapeut og/eller pleier – i beste fall kan du være en støttende part for henne, tilby å følge henne til legetimer, møter o.l., i den grad du selv er komfortabel med det.
Vi vil også minne deg på at du må ta vare på deg selv oppi alt dette. Å være pårørende kan være en utmattende situasjon, og det finnes hjelp og støtte for deg også. Et slikt tilbud du kan kontakte er NKS Veiledningssenter for pårørende. Se også BARweb (Barn av rusmisbrukere).