Hei
Jeg lurer på om man kan dø av å ta for mange angst piller isåfall hvor mange må man ta, jeg går på angst piller og jeg har ikke så lyst til å overdose men jeg vil ta så mange at jeg bare besvimer for at foreldrene mine skal skjønne at jeg ikke har det bra, de vet at jeg skader meg slev men de tror det har blitt bedre og det har det ikke.
Så jeg spør om hvor mange angst piller må man ta for å besvime?

Kvinne, 13 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
For å ta det første først: det finnes mange ulike typer angstmedisiner, med ganske ulik virkning. Noen av disse kan potensielt være giftige ved store inntak, mens andre ikke er spesielt giftige. Hvor mye som evt. skal til før det er farlig, varierer kraftig fra medikament til medikament. Og selv om vi hadde visst nøyaktig hvilken medisin vi bruker, ville vi likevel ikke ha gitt deg en oppskrift på «trygg» overdose – det blir en type brukerveiledning vi ikke gir.
Uansett: istedenfor å forsøke å sende signaler til dine foreldre i form av selvskading, er det uendelig mye bedre å heller fortelle dem direkte hvordan du har det. Hvis de tror at det går bedre med deg; fortell dem rett ut at dette er feil. Fortell dem at du fremdeles har tanker om selvskading og overdoser, og at du har behov for mer hjelp enn hva du mottar i dag. Den beste måten de kan hjelpe deg på, er dersom de faktisk vet hvor mye behov du har for hjelp – og her må du være helt åpen og ærlig. Sammen kan dere gå inn for å innvilge et bredere hjelpetilbud til deg, for eksempel ved å få en henvisning fra fastlegen din til et egnet tilbud.