Alkoholproblem

Hei. Jeg er en gutt på 21, som har slitt med angst og depresjon i 3 år, jeg har hatt en samboer, men når hun i påsken flyttet begynte jeg og drikke. Siden har jeg drukket vær dag ca, og kjenner jeg ikke har kontroll lengre. Hva skal jeg gjøre?

Mann, 21 år fra Vest-Agder
RUStelefonen svarer:
Det er bra du sier fra nå før det har gått enda lengre. Det vil være en liten utfordring for deg å endre alkoholbruken din nå, det er nok ikke til å komme utenom. Men dersom du – la si – hadde fortsatt med dette forbruket i fem eller ti år til, da blir det mye verre. Drikker man tet i mange år, ender det ofte med at eneste mulige løsning er å slutte helt.
Du kan sjekke ut et program på nettet som tilbyr hjelp anonymt. Det heter rushjelp.no. Der kan du få hjelp til å teste ditt forbruk og redusere det/slutte. Dersom du trenger mer omfattende hjelp, må du snakke med legen din om å få en henvisning til behandling. Dette vil være en mer omfattende prosess som kan ha en del konsekvenser (bl.a. at du kan risikere å måtte lever inn førerkortet ditt i 6 mnd, dersom du har lappen). Ved behov kan du også kontakte oss på chat eller telefon 08588 i åpningstiden (11-19).