Alkoholabstinnenser

Hei. Har drukket regelmessig 2 ganger i uken noen ganger 4, men etter at jeg var på Roskilde nå for noen uker siden så drakk jeg 20 øl og en flaske med vodka om dagen i en uke i strekk. Når jeg kom hjem nå så dro jeg på fylla og dsgen etter fikk jeg skikkelig angst og en uvirklighetsfølelse som ikke går over. Hva burde jeg gjøre.? Holdt meg unna alkohol to dager og da kunne jeg balansere det litt, men etter å ha dratt på fylla igjen i går så kommer det voldsom angst i meg dagen etter. Og igjen så får jeg lyst på alkohol. Hva burde jeg gjøre? Er vanskelig å holde seg unna for er det som hjelper.

Mann, 20 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Det er ikke uvanlig å oppleve tildels sterke angstsymptomer etter intense drikkeperioder. Det kan ofte ta noen dager før dette gir seg.
Vi skjønner at det er fristende å fortsette å drikke når du opplever at det hjelper mot angsten, men dessverre er nok ikke det noen god løsning på sikt. Angsten vil uansett komme når du slutter å drikke, så med mindre du har tenkt å være i konstant alkoholrus resten av livet ditt så utsetter du bare ubehaget. Risikoen for at angsten blir sterkere jo mer du drikker er også stor.
Mange som sliter med alkoholabstinenser føler at det kan hjelpe «å drikke seg ned», altså trappe ned og ikke slutte brått. Dette vil også kunne medføre ubehag, men da litt mindre intenst. En inneliggende avrusning er også et alternativ dersom du ikke klarer å stå i ubehaget alene.
Les gjerne våre sider «hjelp til å slutte med alkohol», lykke til!