Alkohol og førerkort

Hei, jeg har et alkoholproblem. Og tror jeg trenger behandling for å klare å komme meg ut av problemet. Jeg går i dag hos psykolog pga angst og depresjoner, og alkoholen er en form for selvmedisinering. Jeg tør ikke fortelle om hvor alvorlige mine alkoholproblemer er pga rapporteringsplikten til helsepersonell. Jeg har ikke kjørt påvirket, og de gangene jeg har vært uskikker har jeg fått min samboer til å kjøre meg. Men visst jeg ikke får hjelp kommer jo alkoholproblemet til å øke. Og en dag kanskje det kommer så langt at jeg kjører påvirket? Men det er helt uaktuelt for meg å fortelle til helsepersonell om mitt problem visst de fratatt meg lappen. Jeg ønsker gjerne en innleggelse, men ikke ta fra meg førerretten. Hvorfor kan ikke dette vurderes individuelt? Finnes det noen sjangs for å få hjelp uten å miste førerretten? Eller må jeg klare meg på egenhånd?

Mann, 38 år fra Akershus
RUStelefonen svarer:
Dette er et spørsmål det dessverre ikke finnes mange gode svar på. Etter at helsepersonell fikk strengere meldeplikt i forbindelse med rusbehandling og helsekrav i tilknytning til bilkjøring, har det blitt vanskelig å oppsøke hjelp uten å risikere å miste førerkortet. Om du har kjørt i beruset tilstand eller ikke har ingen betydning i denne sammenhengen.
Tanken er at dersom du trenger behandling for et rusproblem så fyller du ikke helsekravene for å ha førerkort. Det faller ikke inn under samme lovgivning som det å kjøre i beruset tilstand.
Dermed blir det vanskelig for mange som føler at de trenger hjelp, men som ikke ønsker å risikere og få førerretten sin inndratt. Så vidt vi vet gjelder dette alle offentlige og private helsetilbud. Det beste rådet vi kan komme på er at du kan ta kontakt med AA  eller De Norkse Lenker.De er selvhjelpgrupper og har ingen meldeplikt, og de kan kanskje hjelpe deg eller eventuelt tipse deg om andre steder som heller ikke har meldeplikt.