Alkohol-grunn til bekymring?

Min kjæreste bruker en del alkohol, og jeg lurer på om jeg har grunn til å bekymre meg. Han drikker bare øl, men opp til 6-8 bokser i slengen 2-3 ganger i uken. Han blir ikke synlig beruset ( jeg merker det på lukt/øynene hans), han oppfører seg helt normalt egentlig. Men likevel merker jeg at jeg blir usikker… jeg tør ikke snakke med han om det, for er redd for at han blir sint/såret. Han har tidligere hatt et forbruk av alkohol som har skapt problemer for han, men da også med sterkere saker enn øl, og han holder seg unna sprit…Jeg vil ikke styre han, men kjenner jeg blir så usikker…han gjør jo ikke noe galt, er på jobb ( drikker ikke da!), er snill, oppfører seg bra… bruker ølet som tørstedrikk og fordi det smaker godt… kanskje det er jeg som har problemet… ikke han? Siden jeg bekymrer meg og han ikke ser på dette som noe problem under hele…uff usikker…

Kvinne, 38 år fra Telemark
RUStelefonen svarer:
Når det gjelder spørsmål om hvor mye alkohol som er for mye, havner man fort i en gråsone uten tydelige fasitsvar. For hva det er verdt, definerer WHO et storforbruk som mer enn 21 enheter per uke for menn (én enhet = 0,33 l. flaskeøl). Dette blir uansett bare et tall, og hjelper deg kanskje ikke så mye på veien med din situasjon. Hva som derimot er et mer betydningsfullt spørsmål, er hvor din grense går, dvs. hvor mye du er komfortabel med at han drikker. Her er det kun deg selv som avgjør, men vi vil uansett oppfordre deg til å ta en rolig og nøktern samtale med ham om dette, der du vektlegger hvordan du opplever situasjonen. Du skal ikke tenke at du må overbevise ham om at han har et problem – snarere må målet være å lufte dine egne synspunkter, fortelle at du synes det er ubehagelig, og høre hvordan han stiller seg til dette. Hvis han reagerer med sinne får han bare gjøre det – du har uansett rett til å la din stemme bli hørt (og tatt på alvor) når du er i et forhold. I et godt balansert forhold bør begge parter kunne føle at de kan uttrykke seg fritt mellom hverandre. Dersom han ikke er villig til å endre på sitt drikkemønster, blir det rett og slett opp til deg selv å bestemme hvorvidt du ønsker en videre fremtid med ham eller ikke.
Se også vår artikkel Jeg er partner med en som ruser seg, hvor du bl.a. vil finne tips til bekymringssamtaler. Du er selvsagt også velkommen til å kontakte oss på telefon eller chat for en utdypende samtale.