Jeg kjørte bil og ble dessverre stoppet på en kontroll av politiet. Røykte en liten joint med kompis ca 45 timer før så derfor ennå røde øynene. Politiet tok meg for en blodprøve som dessverre var positiv. Mitt spørsmål er , hva som skjer nå (bot/straff/førekortet) ?
Er ikke sikkert hvor mye ngml thc eg hadde hadde i blodet men eg pleide å røyke ofte. Peace

Mann, 21 år fra Rogaland
RUStelefonen svarer:
Du skriver at du røykte 45 (eller 4-5?) timer før du ble tatt og at du røyker jevnlig. Da kan vi gå utfra at du er over nedre straffbarhetsgrense THC på 0,004.
Hva omregningen av THC i blodet tilsvarer av promille, følger av forskrift om faste grenser for påvirkning av andre berusende eller bedøvende middel enn alkohol m.m. Straffbarhetsgrensen er 0,004 mikromol/liter fullblod. 0,5 promille tilsvarer 0,010 mikromol/liter fullblod, mens 1,2 promille tilsvarer 0,030 mikromol/liter fullblod THC.
I henhold til forskrift om tap av retten til å føre motorvogn § 3-2 nr. 3 skal tap av førerretten fastsettes til mellom 12 og 24 måneder hvis man tas for kjøring med ruspåvirkning tilsvarende mellom 0,5 og 1,2 promille. For påvirkning over dette, skal tap av førerrett fastsettes til minst to år.
Straffen vil altså avhenge av hvor påvirket du var. Det er for oss vanskelig å spekulere hvor hard straff du får. Det du kan forvente er å miste førerkortet i minst ett år, og få bot eller fengsel. For å få tilbake førerkortet må du vise til rene urinprøver i minst ett år. Du bør kontakte legen din for dette. Du må antagelig også ta urinprøver en periode etter du har fått førerkortet tilbake.
PS! Du oppfyller kanskje ikke helsekravene for førerkort hvis du røyker jevnlig og det er kjent for myndigheter og helsevesen. Rene prøver over tid kan gjøre at du igjen vil oppfylle helsekravene.