Tatt apodorm, stesolid og rivotril. Må ha rene prøver.

Eg har fått apodorm og stesolid av lege og i helgen så var det ein som gav meg rivotril og eg må ha reine prøver pga mor til mitt barn forlanger det

Mann, 44 år fra Hordaland
RUStelefonen svarer:
Vi er litt usikre på hva du spør om, men antar at det påvisningstid i urin og blod for de medikamentene du har tatt. Rivotril kan spores i urin i opptil en uke etter bruk. Stesolid spores i opptil to uker. Apodorm i inntil en uke. Alle tre er benzodiazepiner og vil vise positivt på et standard ruspanel innenfor 1-2 uker. Påvisningstiden i blod er fra en til tre dager etter inntak.
Om du tar urinprøve i løpet av denne uken så bør du kanskje fortelle om inntaket av medikamenter til barnets mor. Da vil kanskje reaksjonen hennes bli mildere, og samarbeidet mellom dere bedre. Uansett hvordan situasjonen er mellom dere hjelper det ikke å lyve eller skjule noe. Hvis hun har bedt deg om å ta prøver, bør du kanskje også unngå å ta rusmidler for en lengre periode.