Tilbakefall på alkohol – Klarer ikke spise

Jeg har hatt rusproblemer i 8 år ca. Jeg har vært på avrusning 3 ganger og får ukentlig hjelp på en institusjon. De siste 3 årene har alkohol vært verstingen og hovedfokus. Behandler er på ferie i 3 uker nå og vet ikke hvor jeg skal hendvende meg… jeg drikker mye, opptil 24 halvlitere øl eller tre liter vin daglig. Jeg er heller ikke en stor jente, skjønner ikke hvordan jeg klarer det selv. Jeg behøver ingen leksjon, jeg har hørt alt før og vet så godt som alt og at jeg er dum som fortsetter…. lang historie. Hovedredselen min nå er at jeg overhodet ikke klarer å innta mat… jeg føler meg ikke bra og jeg er bare sliten. Er søren meg redd for å dø av sult (selvom jeg vet at det skal mye til). Jeg klarer ikke tanken på mat og har gått ned endel i vekt. Fått tips om smoothies/shakes fra apoteket men jeg bare spyr av det. Fått i meg noen kapteinkjeks, øl og cola de siste dagene men det er det. Jeg føler meg elendig . Hvorfor er det slik, Jeg er redd og vet ikke hva jeg skal gjøre.

Kvinne, 28 år fra Hordaland
RUStelefonen svarer:
Det kan være flere grunner til at du ikke klarer å få i deg føde. Du bør kontakte legen din eller legevakten snarest mulig for en undersøkelse. Legen kan også eventuelt også henvise deg til innleggelse eller annen akutt rushjelp. Da vil du også kunne få svar på hvorfor du ikke klarer å spise noe. Hvis du klarer kan du prøve å ta noen multivitaminer, siden kroppen din ikke får de gjennom næring for tiden.
Hvis du etterhvert føler deg bedre og behandler ikke er tilgjengelig, finnes det selvhjelpsgrupper som har møter flere ganger i uken. Mange har stor hjelp av slike ressurser som feks. AA eller NA. Hvis du har en spiseforstyrrelse finnes det kanskje selvhjelpsgrupper der du bor? Uansett er det sannsynlig at problemer med å spise og beholde maten har sammenheng med alkoholforbruket ditt. Ved behov må du gjerne ringe Rustelefonen på 08588 (11-19) eller kontakte oss på chat.