Funnet hasj hos stesønn

Jeg har en stesønn som er 18 år. Han ble tatt med en hasjpipe da han var 16. Han har vært fulgt opp med diverse samtaler med politiet med urinprøve osv. i etterkant. . For et par mnd siden fant jeg en vekt og diverse sigaretter i jakkelomma hans. Han lovet å slutte med dette og la seg flat. Moren ville ikke kontakte politiet da hun syntes det er veldig belastende.
Jeg tok en liten sjekk på rommet hans i dag og fant 18 g hasj. Jeg vil egentlig kontakte politiet og ta det den veien, men det vil ikke moren. Han trenger en lærepenge. Hun mener jeg ikke liker hennes sønn og mener jeg bare vil ha noe på ham. Han hører ikke på oss og gjør som han vil. Jeg har nok et litt anstrengt forhold til ham, men jeg er jo glad i ham. Har vært hans stefar siden han var ca 2 år og vi har tre barn sammen. Per nå vet ingen hva jeg har funnet. . Og jeg er rådvill. Jeg vil ikke ha hasj i huset mitt. Men hva skal jeg gjøre? Kontakter jeg moren blir det få konsekvenser, kontakter jeg politiet er mitt forhold til ham og moren satt langt tilbake. .

Mann, 47 år fra Buskerud
RUStelefonen svarer:
Foreldre har ulike syn på hvordan barneoppdragelse skal foregå, og vil følgelig også håndtere denne typen situasjoner på ulike vis. Dette er en komplisert problemstilling, uten tydelige fasitsvar. Likevel vil vi si, basert på vår erfaring, at det beste kanskje vil være å ta dette med stesønnen din direkte, fremfor å involvere politiet. Tenk grundig gjennom om det finnes noen andre konsekvenser du skal gi ham, som ikke involverer politiet, og gjør ham oppmerksom på at disse vil gjennomføres dersom dette skulle skje igjen. Sett deg ned og ta en rolig og nøktern samtale med ham – les gjerne vår guide til foreldre/foresatte på forhånd. Fortell ham om hva du har funnet, og at dette er noe du ikke aksepterer å ha i ditt hus. Men spør også hvordan det går med ham, spør hva han tenker om sin rusbruk og sin fremtid, hva omfanget av situasjonen er, og om han har behov for noen type hjelp og bistand, enten fra deg selv eller fra profesjonelle.
En mulighet er også å kontakte en avdeling i politiet og drøfte problemstillingen på generelt grunnlag. Det kan hende det finnes en mulighet for å lage en ny kontrakt med politiet, med oppfølging. Dersom dette hadde kunnet la seg gjøre, er det noe du ev. kan legge frem for hans mor etter en samtale med politiet. Dersom det ikke er mulig med noen avtale/kontrakt med politiet, er det eneste de kan gjøre å straffe ham for lovbruddet (og det er kanskje ikke hva han trenger).
Vi forstår godt at du opplever det som et tillitsbrudd når han tidligere har lovet å slutte, uten faktisk å ha gjort dette, og at du derfor føler deg ferdig med å snakke. Men hva tenker du f.eks. om å kreve at dere skal snakke om situsjonen på et Familievernkontor, fortrinnsvis også med mor tilstede, hvor dere kan lufte tanker og frustrasjoner med råd og innspill fra en profesjonell veileder?
Se også NKS Veiledningssenter for pårørende for ytterligere råd og støtte.