Spørsmål om øket risikovillighet og kritikkløshet ved alkoholrus.

Heisan.
Jeg vil gjerne spørre om alkoholrus og virkningen av dette, i forhold til øket risikovillighet, kritikkløshet og generelt nedsatt evne til god dømmekraft. Jeg er vanligvis en nokså forsiktig fyr, og er opptatt av å ta vare på helsen min. Dessverre så drikker jeg meg også full og går på bar med høy musikk fra tid til annen. I forbindelse med fest og fyll har jeg merket at jeg tar flere sjanser og er generelt dårlig til å ta vare på meg selv og min egen helse. Selv ved moderat promille, har jeg tatt mange dårlige og uvørne valg for meg selv og havnet i flere mindre ulykker med skader.
Ting jeg aldri ville gjort i edru tilstand, kan plutselig bli greit ved en viss festpromille. Jeg blir ikke slem eller noe slikt, bare rotete og uforsiktig, og det er først og fremst meg selv som lider under dette.
Mitt spørsmål er om dette er slik alkoholrusen virker, ved å bedøve den prefrontale cortex i hjernen, og således hemme evnen til å bedømme en situasjon og foreta adekvate valg i forhold til dette? Og da er det vel også slik at en lett kan skade seg ved uvøren atferd i alkoholpåvirket tilstand?
Jeg vurderer faktisk å kutte ut alkoholen helt, føler jeg har skadet meg for mange ganger, og det er ikke verd å betale prisen for det.
Ja, foresten, hvilken typer ulykker og skader er oftest knyttet til alkoholrus? Statistisk sett altså.
Takk for svar.

Mann, 32 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Det er et interessant spørsmål du stiller. Først og fremst vil vi si at øket risikovillighet, kritikkløshet og generelt nedsatt evne til god dømmekraft er helt typisk for alkoholrus. Disse karakteristikkene øker vanligvis i takt med en stigende promille, men vil også være tilstede allerede ved en lavere promille. Med andre ord er det på ingen måte uvanlig at du gjør ting du angrer på i alkoholrus.
Når det gjelder den fysiologiske (eller nevrologiske) forklaringen på hvorfor dette skjer, er det selvsagt snakk om et ganske komplisert bilde – mer komplisert enn vi er i stand til å gå i dybden på – men vi skal forsøke å gjengi mekanismen så godt vi kan. Det er faktisk riktig som du sier – at svekket dømmekraft og svekkede hemninger i stor grad kan knyttes til hvordan alkoholrusen bedøver aktiviteten i frontallappen (svært forenklet sagt). Men alkoholrusen påvirker også andre deler av hjernen, som samlet sett spiller en stor rolle i å bestemme vår atferd under alkoholpåvirkning. For eksempel kan svekket koordinasjon, reaksjonstid og motoriske ferdigheter knyttes til alkoholens bedøvelse av isselappen/parietallappen; snøvling kan knyttes til alkoholens bedøvelse av tinninglappen/temporalappen; svekket syn og bedømmelse av avstand kan knyttes til alkoholens bedøvelse av bakhodelappen/occipitallappen. Dette er viktig fordi alkoholrelaterte ulykker ikke kun skyldes svekket dømmekraft, men i mange tilfeller også svekkede motoriske ferdigheter.
Når det gjelder statistikk omkring hvilken type ulykker og skader som oftest er tilknyttet alkoholrus, anbefaler vi at du leser rapporten Rusmidler i Norge 2016, der kapittel 2.10 og 2.11 vil være særlig relevant for deg. Der vil du bl.a. kunne lese at utover ulykker generelt kan også voldsepisoder og trafikkulykker i mange tilfeller direkte eller indirekte knyttes til alkoholrus.
For øvrig er det jo helt klare fordeler ved å kutte ut alkoholbruken fullstendig – dersom du altså vurderer dette, tenker vi at det kan være en god ting for deg. Du er velkommen til å kontakte oss for en utdypende samtale om dette på telefon 08588 (åpent hver dag 11-19, tirsdager og onsdager 10-19) eller chat (åpent mandag-fredag 11-17, tirsdager og onsdager 10-17).