Spørsmål om hvilken kunskap de som svarer har i forhold til rus.

Jeg har lest noen spørsmål her på » Rustelefon » og svar . Jeg lurer på hvem som svarer . Hvilken kunnskap de sitter inne med . Er det leger ? Eller sakyndige ? ( folk som kjent dette på kroppen selv ) Fordi noen av svarene er så intetsigende . Det blir gitt svar som er helt borti natta . Eks . » jeg er hekta på metadon » og det svar jeg leste er jo helt vanvittige feil . Er man avhengig av metadon . Vil man få en mye kraftigere abstinens en heroin gir. Så mye kraftigere at jeg finner ikke ord til å beskrive det . Selv om jeg kjent det på kroppen flere ggr. Og det varer i måneder , år . Jeg vet fordi jeg har selv gått på metadon . Og tatt abstinensene.. flere ggr .
Valargan vil forsterke abstinensene . Den eneste måten å gå av metadon på er å trappe seg ned sakte men sikkert . Og da mener jeg sakte . Desto lavere ned du kommer , desto mindre trapper du deg ned . 1 mg pr måned . Kan fungere . Men de værste abstinensene kommer etter uker , måneder . De går på psyken . Man går lett i psykose . Heroin abstinenser er som en dans på roser . Jeg kan ikke fortelle hvordan det er å gå på line 300m over bakken. Fordi jeg har aldri gjort det . Jeg har lest om det , og jeg har blitt fortalt hvordan det føles , av flere . Men å utale meg om hvordan det er . Det kan jeg ikke . Fordi jeg har aldri gjort det . Så mitt spørsmål er – hvem svarer ? Og hvilken kunnskap har de ?

Kvinne, 54 år fra Buskerud
RUStelefonen svarer:
Takk for tilbakemelding. Vi setter stor pris på at våre brukere har innspill og kommentarer til våre svar og artikler.
De som jobber her har først og fremst jobbet klinisk i ulike sammenhenger og forskjellige måter (akutt, langvarig behandling, avrusning, undervisning). De som jobber her blir ansatt på bakgrunn av sin erfaring i arbeid med rus i tillegg til formell kompetanse (3. årig relevant utdanning fra universitet eller høgskole).
Flere av våre ansatte har egen erfaring i ulik grad. Vi er en anonym tjeneste og kan av den grunn ikke utdype dette ytterligere.
Dersom du sender lenke til svar du er uenig i, kan vi kommentere det mer konkret.