Hva skjer med kroppen når du tar for mye paracetamol? Hvis man tar 20 tabelletter, hva skjer egentlig med kroppen? Går den rett på levra, eller hva skjer egentlig?

Kvinne, 15 år fra Troms
RUStelefonen svarer:
Hva som skjer i kroppen ved overdose/forgiftning med paracetamol, er beskrevet i Felleskatalogens artikkel N02B E01 om forgiftning. Kort sagt vil denne typen inntak sjelden være dødelig, men vil kunne medføre betydelige magesmerter og belastningsskader på leveren.
Dersom du spør om dette fordi du planlegger å skade deg selv, vil vi oppfordre deg til heller å snakke med noen voksne/profesjonelle om hvordan du har det. Det finnes alltid hjelp å få for de som trenger det, og det er viktig at du ber om den hjelpen som finnes. I denne artikkelen fra ung.no finner du en oversikt over en rekke gode hjelpetilbud – ikke vær redd for å kontakte ett eller flere av disse!