Hvordan kan jeg ta selvmord på en måte som ikke gjør vont og er lett?? Jeg vil ikke bry andre med mine problemer og holder meg mest til meg selv, men jeg aner ikke hvordan jeg kan få gjort det i en så ung alder, siden jeg ikke har tilgang til medisiner osv. Jeg gjør ikke dette for oppmerksomhet i det hele tatt, tenkte meg om i flere dager før jeg sendte melding, jeg vet at folk flest synes det er idiotisk å i det heletatt ha slike tanker. Og jeg vet at det er mange der ute som har det myyyye verre en meg! Jeg synes synd på dem, men likevel ser jeg opp til dem, fordi at de klarer å holde motet oppe. Men jeg føler meg ubrukelig, jeg er kjempeklumsete. Jeg føler at jeg ødelegger alt rundt meg – at jeg ikke er bra nok. At jeg ikke fortjener noe, eller et liv.. jeg vil ikke si noe til mamma fordi jeg tror hun bare kommer til å tenke at jeg er en idiot.. jeg vet innerst inne at dere ikke kommer til å svare på dette… Men det er verdt forsøket. Jeg har lett overalt etter en løsning, men det finnes ingen steder… vær så snill. Jeg ber dere om hjelp!!! Plis! Jeg dør sakte men sikkert innvendig, jeg vil ikke være til mer skade!!

Kvinne, 13 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Det er trist å høre at du har det så vanskelig og føler deg så alene. Såklart vi svarer deg på henvendelsen din. Vi svarer alltid på alle typer spørsmål. Det er ikke idiotisk å ha selvmordstanker, men et tegn på et personlig problem og mental smerte man forsøker å finne en vei ut av. De aller fleste mennesker opplever å ha slike tanker i løpet av livet – det betyr ikke at du har en alvorlig psykisk lidelse. Du kan jo lese om selvmordstanker på ung.no. Vi kan ikke opplyse deg om selvmordsmetoder, men her er noen viktige råd:
- Alle som har kommet seg gjennom sånne tanker (du er ikke alene) har fått det bedre fordi de snakket om det. For å få hjelp mot selvmordstanker og forhindre selvmord trenger du først og fremst noen å snakke med som du kan stole på, helst foreldre/moren din. Ingen vil tenke på deg som dum eller idiot for det, men antagelig heller bry seg veldig om deg.
- Du bør også ringe til en hjelpetelefon. Mental helse sin Hjelpetelefonen på 116 123 er alltid åpen og helt gratis. Det er anonymt og de er veldig flinke. Du kan eventuelt også ringe til Kirkens SOS på 22 40 00 40, eller Korspåhalsen/Røde Kors på 800 33 321.
- Du kan også snakke med legen din eller en psykolog, feks. gjennom skolehelsetjenesten eller helsesøster der du bor.
- Ikke hold det for deg selv, og gi ikke opp!
Du er ikke ubrukelig men verdifull for de som er glad i deg. At du spør oss viser at du tar det seriøst og prøver å finne en løsning. Du skriver også veldig bra, mye bedre enn de fleste andre på 13 vi har kontakt med; en klumsete person skriver ikke så bra. Vi håper du tør be om hjelp og at du snart føler deg bedre – og du kan se tilbake på dette som en nyttig livserfaring. At du velger å være åpen om selvmordstankene gir også respekt, og mot til andre som kanskje ikke er like modige som deg.